Opstalverzekering

Nu 10% korting*

  • Kies zelf je dekking
  • Garantie tegen onderverzekering
  • Zonnepanelen, warmtepomp en laadpaal meeverzekerd

Bereken je premie

Vraag verzekering aan

*Er gelden actievoorwaarden.

Wat is een Opstalverzekering?

Een opstalverzekering vergoedt de meest voorkomende schades aan je koopwoning. Bijvoorbeeld door brand, water, inbraak of storm. Niet alleen je woning is verzekerd. Ook je schuur, garage, tuinhuisje of zorgunit (voor mantelzorg aan familie) valt onder de ruime dekking van onze Opstalverzekering. Net als jouw duurzame installaties, zoals zonnepanelen, een warmtepomp of laadpaal.

Andere verzekeringen

Je kiest tijdens je premieberekening voor de Inboedelverzekering, de Opstalverzekering of beide.


Garantie tegen onderverzekering

Je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat je koopwoning goed is verzekerd. Het is ten slotte vaak één van de duurste aankopen in je leven. Met de garantie tegen onderverzekering hoef je je geen zorgen te maken dat je woning voor een te laag bedrag is verzekerd.

Je moet er niet aan denken, maar stel dat je huis opnieuw moet worden gebouwd door een brand. Dan krijg je bij een gedekte schade het volledige bedrag om je woning opnieuw te bouwen. Ook als de herbouwwaarde van je woning is gestegen sinds het afsluiten van je Opstalverzekering.


Dekking Opstalverzekering

Je kunt kiezen voor de Opstalverzekering Basis of All risk. Met de Opstalverzekering All risk ben je ook verzekerd tegen schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt.

Dekking Basis All risk
Schade door brand, rook, schroeien of blussen
Schade door inbraak of diefstal
Schade door storm, bliksem, hagel, sneeuw of regen
Schade door vorst – gesprongen leidingen
Schade door water of stoom - uit leidingen of riolering
Schade door vandalisme
Schade door het omvallen van bomen, hijskranen of hoogwerkers
Schade die je zelf veroorzaakt aan je woning

Wat verzeker je niet met een Opstalverzekering?

De verzekeraar vergoedt natuurlijk geen schade die je met opzet hebt veroorzaakt. Of schade aan je woning door slecht onderhoud of door werkzaamheden die verkeerd zijn uitgevoerd. Door jezelf of iemand anders. Schade door slijtage, ouderdom, verkleuring, schimmel of ongedierte vergoedt de verzekeraar niet.

Meer over je dekking

Zonnepanelen, laadpaal en warmtepomp meeverzekerd

Duurzame installaties, zoals een laadpaal, zonnepanelen, een (hybride) warmtepomp of een thuisbatterij zijn standaard meeverzekerd. Schaf je ze later aan? Ook dan zijn ze direct meeverzekerd.

Voor je zonnepanelen maakt het niet uit of ze aan je dak vastzitten of los op je platte dak staan. Je bent niet verzekerd voor schade die is ontstaan door het verkeerd bevestigen of installeren van de zonnepanelen, laadpaal of warmtepomp. Huur je zonnepanelen? Dan zijn deze niet verzekerd met je Opstalverzekering.

Module Glas is een extra optie

De Opstalverzekering vergoedt schade aan glas die ontstaat door brand, storm, hagel of inbraak. Sluit je ook de module Glas af, dan verzeker je je óók bij glasschade die je per ongeluk zelf veroorzaakt. Krassen op ruiten en vocht in dubbel glas zijn niet verzekerd met de module Glas.

Lees meer over module Glas

Verzekerde kosten bij lekkage

Wat als de waterleidingen in je badkamer kapotgaan of er regen door je dak komt? De gevolgen van een lekkage kunnen vervelend zijn. Met de Opstalverzekering ben je verzekerd voor de schade zelf, én voor de kosten die je maakt om je koopwoning op te ruimen. Bij waterschade door leidingwater ben je ook verzekerd voor eventuele noodzakelijke kosten om de lekkage op te sporen. Daaronder valt ook breek- en herstelwerk.

Je bent niet verzekerd voor lekkage door achterstallig onderhoud. Bijvoorbeeld bij uitgedroogde kitnaden in de badkamer of bladeren in de dakgoot. Ook als er werkzaamheden verkeerd zijn uitgevoerd door jezelf of iemand anders, is de schade niet verzekerd.

We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.

Herstel van de schade

De verzekeraar spreekt met je af hoe de schade wordt hersteld, als de schade is verzekerd. Die geeft dan een bedrijf uit het professionele herstelnetwerk opdracht om je schade te repareren. De herstellers hebben het keurmerk GroenGedaan! Een bedrijf met dit keurmerk werkt op een milieuvriendelijke manier bij het herstellen van spullen. Onze aangesloten professionals herstellen de schade, in plaats van alles te vervangen. Hierdoor wordt de schade op een duurzame manier opgelost.

Binnen twee werkdagen wordt er contact met je opgenomen om af te spreken wanneer het herstelbedrijf aan de slag kan. Het herstel kan ook ’s avonds en/of op zaterdag plaatsvinden, als dat nodig is. Je hoeft niets voor te schieten en je hebt geen eigen risico; de verzekeraar regelt rechtstreeks de betaling met het herstelbedrijf. In overleg kun je er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) repareren.

Schademanager Thuis

Schade kan heel ingrijpend zijn. Bij een inbraak komen vaak veel emoties kijken. En een schade kan zelfs zo groot zijn dat je tijdelijk ergens anders moet gaan wonen. Op die momenten kan de SchadeManager Thuis je helpen. Hij of zij neemt je de zorgen uit handen, regelt het herstel van de schade en kan ook helpen bij het vinden van tijdelijke woonruimte.

Je bemiddelaar

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Opstalverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.

Lees meer over je bemiddelaar

Wil of heb je een adviseur?

Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.

Lees over verzekeren via een adviseur

Veelgestelde vragen

Is een opstalverzekering verplicht?

Het is niet wettelijk verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. De bank kan wel eisen dat je een opstalverzekering afsluit. Je koophuis is namelijk onderpand voor de bank die de hypotheek heeft verstrekt.

Hoef je van de bank geen opstalverzekering af te sluiten? Dan kan het nog steeds verstandig zijn om deze te hebben. Schade aan je woning kan financieel veel gevolgen hebben. Denk aan brand, waterschade of stormschade. Met de Opstalverzekering ben je hiervoor verzekerd.

Heb je een appartement gekocht? Dan is de opstalverzekering meestal al geregeld via de Vereniging van Eigenaren (VvE). Dit kun je navragen bij je VvE.

Vallen mijn garage en schuur ook onder de Opstalverzekering?

Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.

Ik zit in een Vereniging van Eigenaren (VvE). Moet ik een eigen opstalverzekering regelen?

Als je aan je huis een garage hebt is deze ook verzekerd. Dat geldt ook als je een schuur of tuinhuisje in je tuin hebt staan. Meer informatie over de dekking vind je in de polisvoorwaarden.

Heb je zelf een luxere keuken of badkamer geplaatst die niet is verzekerd via de VvE? Met de Inboedelverzekering is dit risico standaard verzekerd. We noemen dit eigenaarsbelang.

Wat is het eigen risico voor mijn Opstalverzekering?

Je kunt bij de Opstalverzekering kiezen uit een eigen risico van € 0,- of een eigen risico van € 100,- per gebeurtenis. Kies je voor een eigen risico van € 100,- ? En kan de schade hersteld worden door één van de bedrijven uit het professionele schadeherstelnetwerk? Dan betaal je tóch geen eigen risico.

Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) geldt altijd een eigen risico van € 250,-.

Welke aanvullende modules heeft de Opstalverzekering?

Bij de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden kan je kiezen voor de aanvullende module Glas.

Wat kost de Opstalverzekering?

Wat de kosten voor een opstalverzekering zijn, is afhankelijk van je persoonlijke situatie. Je premie is afhankelijk van onder andere:

Je gezinssituatie

Woon je met meer mensen in een huis? Dan is de kans groter dat je schade krijgt aan je woning. Zeker als je kinderen hebt, zit een ongeluk in een klein hoekje. Bijvoorbeeld als ze iets laten vallen waardoor je vloer beschadigt. Bij deze verzekering kun je zelf kiezen wie je wilt verzekeren. De verzekering geldt dan voor alle verzekerden.

Je woning

Bij het bepalen van de premie kijkt de verzekeraar onder andere of je een vrijstaand of een rijtjeshuis wilt verzekeren. Wat de de grootte van de woning is en het bouwjaar. En een oudere woning is schadegevoeliger dan een nieuwbouwwoning. Dat komt omdat er nu andere regels gelden, bijvoorbeeld voor brandveiligheid. Je opstalverzekering kan daardoor meer kosten.

Is de woning ook verzekerd als ik verhuur via Airbnb?

Het verhuren van je woning aan particulieren via bijvoorbeeld Airbnb is meeverzekerd. Je moet wel zelf in de woning wonen die je verhuurt of waarvan je kamers verhuurt. Je mag je woning maximaal 60 overnachtingen per kalenderjaar verhuren. Na deze 60 overnachtingen is je woning niet meer verzekerd. Je bent niet verzekerd voor diefstal en vandalisme door je huurder. Diefstal en vandalisme door anderen dan je huurder is alleen verzekerd na inbraak in je woning.

Kan ik een opstalverzekering aanvragen voor een ander?

Vraag je de opstalverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.

Belangrijke informatie over je Opstalverzekering

Bekijk polisvoorwaarden

Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Opstalverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.

Bekijk verzekeringskaart

In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Opstalverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.

Verzekeringskaart Opstalverzekering

Bedenktijd, contractduur en opzegtermijn

Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.

Aanpassing van premie en voorwaarden

Soms is het vanuit de verzekeraar nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.

Dit gebeurt bijvoorbeeld:

  • als de premie-inkomsten niet meer voldoende zijn om de schades te betalen of als de verzekering verlies oplevert;
  • als de verzekering en/of de manier waarop de premie berekend wordt verandert;
  • door rekening te houden met de de concurrentiepositie;
  • in geval van veranderingen in wet- en regelgeving;
  • in geval van economische en/of maatschappelijke ontwikkelingen.

De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit wettelijk verplicht is.

Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeert de verzekeraar je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.

Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.

Wat gebeurt er bij schade

Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.

Hoe gaat het verder?

Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.

Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.

Schadebedrag en je inboedel: nieuw- en dagwaarde

Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.

Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.

Schadebedrag; wat als je het niet eens bent?

Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.

Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.

Duurzaam herstel van de schade

Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.

Lees meer over duurzaam herstellen

Schadeherstel van je woning

De omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.

Jouw polisvoorwaarden

Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.

Doelgroepomschrijving

De Opstalverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners) van 18 jaar en ouder met een koopwoning. En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan hun eigen zelfstandige woning.

Service en Contact

We kunnen je op verschillende manieren helpen.

Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.

Naar Service en Contact