De spullen in je huis, tuin en schuur vallen onder je inboedel. Met de Inboedelverzekering zijn je spullen verzekerd tegen brand-, storm- en waterschade en diefstal.
Je kiest tijdens je premieberekening voor de Inboedelverzekering, de Opstalverzekering of beide.
We geven hier alleen een samenvatting van de dekkingen. In de polisvoorwaarden van de Woonverzekering lees je precies wat wel en niet gedekt is.
Goed om te weten: schade door water, brand en diefstal in huis is al verzekerd met de Inboedelverzekering.
Bij schade en diefstal is je inboedel verzekerd tot maximaal € 150.000,-.
Bij diefstal van waardevolle inboedel ben je verzekerd tot maximaal € 30.000,-. Onder waardevolle inboedel verstaan we audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica. Let op: diefstal van lijfsieraden en horloges is altijd tot maximaal € 5.000,- verzekerd.
Meer weten? Bekijk de belangrijkste maximeringen hieronder of bekijk de polisvoorwaarden voor een volledig overzicht.
Gebeurtenis | Maximaal verzekerd bedrag |
---|---|
Diefstal van waardevolle inboedel uit je woning, namelijk audiovisuele- en computerapparatuur, kunst, antiek (behalve meubels), instrumenten, verzamelingen en mobiele elektronica | € 30.000,- |
Diefstal van sieraden en horloges uit je woning | € 5.000,- |
Diefstal uit bijgebouwen die bij je woning horen maar niet direct aan je woning grenzen | € 2.500,- |
Diefstal uit een privéberging van gebouw waarvan je woning deel uitmaakt | € 250,- |
Diefstal uit een andere bewoonde woning | € 5.000,- |
Diefstal uit een garagebox in Nederland die een ander adres heeft dan je woning | € 2.500,- |
Betaalmiddelen, zoals geld en waardebonnen | € 250,- |
Inboedel die je huurt | € 5.000,- |
Inboedel voor je eigen bedrijf | € 7.500,- |
Zakelijke praktijk- en kantoorbenodigdheden van je eigen bedrijf of werkgever die je voor je eigen administratie gebruikt | € 7.500,- |
Kan de schade aan je spullen niet duurzaam worden hersteld? En kan het ook niet worden vervangen? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed, als je spullen niet ouder zijn dan vijf jaar.
Dit betekent dat je het geld krijgt om hetzelfde of bijna hetzelfde product nieuw te kopen. Zijn je beschadigde of gestolen spullen ouder dan vijf jaar? Dan ontvang je de dagwaarde.
Je mobiele elektronica is met de Inboedelverzekering verzekerd voor waterschade, brandschade en diefstal. Heb je schade en kan het niet worden hersteld? Of is er mobiele elektronica gestolen? Dan geldt het volgende:
Mobiele elektronica is bijvoorbeeld je smartphone, tablet, laptop en wearable devices zoals een smartwatch. Je kunt deze extra verzekeren voor val- en stootschade met de module Mobiele elektronica.
Een refurbished telefoon is bijvoorbeeld gecontroleerd, geüpdatet en schoongemaakt. Hij heeft ook een nieuw scherm, nieuwe batterij, en garantie.
Het eigen risico is het bedrag dat je per schade aan je inboedel zelf betaalt. Je kunt bij Nationale-Nederlanden kiezen uit een eigen risico van € 0,- of € 100,- per gebeurtenis.
Wil je per gebeurtenis de volledige schade vergoed krijgen? Dan is het verstandig geen eigen risico te nemen (€0,-).
Kies je voor een eigen risico van € 100,-? Dan krijg je korting op je premie. En herstelt één van de bedrijven uit ons schadeherstelnetwerk de schade? Dan betaal je tóch geen eigen risico.
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.
Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).
Bij een verhuizing verzekeren we je inboedel tot 90 dagen lang zowel in de oude als in de nieuwe woning. De dekking gaat in zodra er inboedel in de woning staat waar je naartoe verhuist. Ga je verhuizen? Laat het ons zo snel mogelijk weten. Doe dit in ieder geval binnen twee maanden na je verhuizing.
Een verhuizing is een goed moment om te kijken of je inboedel nog wel goed is verzekerd. Misschien heb je andere spullen gekocht of ben je kleiner gaan wonen.
Brand of waterschade, waardoor je (tijdelijk) niet meer in je huis kunt wonen? Je wilt er liever niet aan denken. Of diefstal van je dierbare spullen uit je woning. Schade in je woning kan ingrijpend zijn.
Als je er behoefte aan hebt, komt de Schademanager Thuis direct bij je langs om je te helpen. Hij of zij neemt jouw zorgen uit handen en regelt het herstel van de schade. Ook helpt de Schademanager je met andere zaken. Zoals een slaapplaats als je na een schade (tijdelijk) niet in je huis kunt wonen.
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van deze verzekering. Je sluit de Inboedelverzekering eenvoudig online via ons af zonder advies. Wij brengen deze verzekering onder bij de verzekeraar Nationale-Nederlanden Schadeverzekering Maatschappij N.V. Wijzigingen regel je ook via ons. Wij ontvangen een vast percentage van je premie als provisie.
Voor advies kun je terecht bij een onafhankelijk adviseur. Via de adviseur sluit je een andere Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden af dan op nn.nl. De dekkingen en voorwaarden zijn anders.
Onze Inboedelverzekering dekt onder andere schade aan en diefstal van:
De Inboedelverzekering dekt geen schade aan smartphones, laptops, tablets, wearables devices (zoals smartwatches of smart glasses) door stoten of vallen. Dit kun je verzekeren met de module Mobiele elektronica.
Met de Inboedelverzekering Basis verzeker je je voor diefstal en schade door bijvoorbeeld brand, storm of lekkage. Kies je voor de Inboedelverzekering All risk? Dan is ook schade door eigen ongelukjes gedekt, die je van tevoren niet had kunnen verwachten. Bijvoorbeeld als je drinken over je bank morst. Of als je bij het verplaatsen van de meubels de tv beschadigt.
Je verzekert je spullen tot € 150.000,- per gebeurtenis. Bij schade wordt eerst gekeken of het duurzaam kan worden hersteld. Kan dat niet? Dan wordt gekeken of het kan worden vervangen. Is dit ook niet mogelijk? Dan krijg je de nieuwwaarde of de dagwaarde vergoed:
Je kocht vier jaar geleden voor € 2.500,- een bank. Deze raakt beschadigd door brand en kan niet worden hersteld. Kun je nu voor € 2.000,- hetzelfde of een soortgelijk bankstel nieuw kopen? Dan krijg je € 2.000,-. Is de bank duurder en kost die nu € 3.000,-? Dan krijg je € 3.000,-.
Je kocht 6,5 jaar geleden voor € 2.500,- een bank. Deze raakt beschadigd door brand en kan niet worden hersteld. De verzekeraar kijkt dan naar de dagwaarde. Die is na 6,5 jaar € 700,-. Je krijgt € 700,- vergoed.
Bekijk op de afschrijvingslijst Inboedelverzekering per product hoe de dagwaarde wordt berekend.
Je kunt kiezen voor een eigen risico van € 0,- of € 100,-. Kies je voor € 100,-? Dan betaal je dat bedrag zelf als er schade wordt hersteld. Of het bedrag wordt van je schadevergoeding afgetrokken. Je krijgt dan dus € 100,- minder vergoed.
Bij schade door extreem weer (storm en/of hevige lokale neerslag en/of stortbui) aan huurdersbelang of eigenaarsbelang geldt € 250,- eigen risico. Met andere woorden: Dat eigen risico geldt bij schade door extreem weer aan veranderingen die je zelf deed, als huurder van een woning of eigenaar van een appartement binnen een VvE. Of veranderingen die je overnam van de vorige huurder of eigenaar van je appartement. Denk aan een nieuwe schutting in de tuin van je huurhuis. Of een nieuwe keuken die je zelf kocht en niet via de VvE is verzekerd.
Gaat het niet om huurders- of eigenaarsbelang? Dan geldt bij schade door extreem weer het eigen risico dat je kiest (€ 0,- of € 100,-).
Bij de Inboedelverzekering krijg je soms extra kosten vergoed. Bijvoorbeeld voor:
In de polisvoorwaarden lees je wat je kunt verwachten bij schade, en welke uitzonderingen er zijn.
Heb je schade aan je inboedel? Dat meld het snelst via mijn.nn. Heb je geen account en/of lukt het niet om deze aan te maken? Bel dan 088 663 31 11 om je schade door te geven. Dat kan van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur.
Nee, je bent met de Inboedelverzekering niet verzekerd voor spullen die je kwijtraakt.
Ja, met de Inboedelverzekering verzeker je je muziekinstrumenten tegen diefstal en schade door brand en water. Wil je ook verzekerd zijn voor schade die je per ongeluk zelf veroorzaakt? Kies dan voor de Inboedelverzekering All risk.
Ga je met je muziekinstrument op stap naar bijvoorbeeld optredens? Schade die buitenshuis ontstaat verzeker je met de module Buitenshuis bij je Inboedelverzekering All risk. Je kunt zelf kiezen voor welk bedrag je je spullen buitenshuis wil verzekeren, maximaal tot € 5.000,-, € 15.000,- of € 30.000,- per gebeurtenis. Deze module geldt niet voor gehuurde instrumenten.
Is je muziekinstrument onherstelbaar beschadigd? Dan vergoedt de verzekeraar de nieuwwaarde. Dit doet zij tot 5 jaar na aanschaf. Je krijgt van de verzekeraar het bedrag om hetzelfde of een gelijkwaardig instrument nieuw te kunnen kopen. Na 5 jaar ontvang je de dagwaarde voor je instrument.
Vraag je de Inboedelverzekering niet voor jezelf aan, maar voor een ander (bijvoorbeeld bij bewindvoering)? Neem dan contact op via 088 663 06 63 of de chat.
Hieronder vind je de meest recente voorwaarden van de Nationale-Nederlanden Woonverzekering. Op je polisblad en in mijn.nn vind je terug welke voorwaarden en dekkingen voor jou gelden.
In de verzekeringskaart staan de belangrijkste kenmerken van de Inboedelverzekering van Nationale-Nederlanden. Deze kaart helpt je om de voorwaarden te vergelijken met andere aanbieders.
Download hieronder de afschrijvingslijst.
Na ontvangst van je polisblad heb je 14 dagen bedenktijd. Je kunt dan zonder reden je verzekering opzeggen en hoeft ook geen premie te betalen. Na deze 14 dagen bedenktijd is je verzekering dagelijks opzegbaar. Als je je verzekering niet opzegt, geldt er een contracttermijn van een jaar die stilzwijgend wordt verlengd.
Soms is het nodig om de premie en/of de voorwaarden voor deze verzekering of voor alle of een deel van de klanten aan te passen. Dit kan per de verlengingsdatum van je verzekering.
Dit gebeurt bijvoorbeeld:
De aanpassing kan ook tussentijds worden doorgevoerd, bijvoorbeeld omdat dit vanuit wetgeving verplicht is.
Als de premie en/of de voorwaarden van een verzekering veranderen, dan informeren wij je van tevoren. Bij een aanpassing per verlengingsdatum ontvang je minimaal één maand van tevoren bericht van ons. Ook leggen wij uit waarom de premie en/of voorwaarden wijzigen, wat er gewijzigd wordt en per wanneer.
Ben je het eens met de verandering? Dan hoef je niets te doen. De verzekering loopt dan vanaf de wijzigingsdatum automatisch door met de veranderde premie en/of voorwaarden. Ben je het niet eens met de verandering? Dan kan de persoon die de verzekering heeft afgesloten de verzekering stoppen. Dit kan tot één maand nadat de verandering is medegedeeld via nn.nl of door ons een brief of e-mail te sturen. De verzekering loopt dan tot de dag waarop de verandering zou ingaan.
Schade meld je eenvoudig online via mijn.nn. Hier geef je alle informatie door die nodig is om je schade te beoordelen. Naast informatie over de schade zelf, kunnen dit ook aanvullende documenten zijn. Denk aan aankoopnota’s of een getuigenverklaring. Per schade zie je welke informatie we van je nodig hebben. Als er informatie, wordt er contact met je opgenomen om deze op te vragen.
Je kunt bij het melden van schade kiezen of je het laat herstellen door één van onze professionele herstellers, of dat je het zelf herstelt of laat herstellen. Kies je voor één van onze herstellers, dan wordt de betaling direct met de hersteller geregeld. Je hoeft niets voor de schieten en betaalt alleen een eventueel zelf gekozen eigen risico. Wil je de schade zelf (laten) repareren? Maak dan eerst hierover afspraken met Nationale-Nederlanden of de expert die wordt ingeschakeld. Je krijgt de materialen vergoed, en een bedrag voor je tijd.
Als alle benodigde informatie binnen is, wordt eerst gekeken of de schade onder de dekking valt. Soms doet iemand van Nationale-Nederlanden dat, en als het nodig is wordt er een expert ingeschakeld. De expert bepaalt dan het schadebedrag en de oorzaak van de schade. Is erkend dat Nationale-Nederlanden de schade aan jou gaat vergoeden? Dan wordt het schadebedrag bepaald.
Heb je schade aan je inboedel? Dan krijg je de nieuwwaarde vergoed voor spullen tot en met 5 jaar oud, die niet kunnen worden hersteld of vervangen. Bij spullen ouder dan 5 jaar krijg je de dagwaarde vergoed. Bij tweedehands aangeschafte spullen krijg je ook de dagwaarde vergoed.
Bij onherstelbare schade aan mobiele elektronica tot en met 5 jaar oud ontvang je een vergelijkbaar als-nieuw toestel. Als je hiervan afziet, krijg je in het eerste jaar de nieuwwaarde vergoed. Daarna de dagwaarde.
Als is vastgesteld dat de schade onder de dekking valt en de schade wordt vergoed, wordt het schadebedrag bepaald. Ben je het niet eens met het schadebedrag dat de expert vaststelt? Dan mag je ook zelf een expert inschakelen. Dit heet een contra-expert. Meer informatie hierover vind je in de polisvoorwaarden onder het hoofdstuk ‘Wat gebeurt er bij schade en wat keren wij uit?’.
Goed om te weten: Laat je de schade via ons herstelnetwerk herstellen? Dan regelt Nationale-Nederlanden de betaling rechtstreeks met de hersteller.
Bij elke schade aan je woning of inboedel wordt eerst gekeken of de schade kan worden gerepareerd. Of dat de beschadigde of gestolen spullen kunnen worden vervangen. Bijvoorbeeld je parketvloer, tapijt of meubels. We werken met een duurzaam en professioneel herstelnetwerk. Deze herstellers zijn in het bezit van het keurmerk GroenGedaan! Zo wordt je schade op een duurzame manier goed en snel hersteld, op een moment dat het jou uitkomt.
Lees meer over duurzaam herstellenDe omvang van de schade wordt vastgesteld op basis van het verschil in de waarde van je woning direct voor en direct na de gebeurtenis. Daarbij kan worden uitgegaan van de reparatiekosten, de herbouwwaarde (het bedrag wat nodig is om je woning in dezelfde staat weer opnieuw te bouwen) of de verkoopwaarde. Meer informatie over wat er bij schade gebeurt en wat je krijgt uitgekeerd, lees je in hoofdstuk 8 van de polisvoorwaarden.
Bekijk op je polisblad welke versie van de polisvoorwaarden je hebt. Je polisblad en de polisvoorwaarden vind je terug in mijn.nn en de NN App.
De Inboedelverzekering is geschikt voor alle Nederlandse huishoudens (inwoners van 18 jaar en ouder). En die hun vermogen willen beschermen voor de kosten bij schade aan de inboedel in hun koop- of huurwoning.
We kunnen je op verschillende manieren helpen.
Regel het eenvoudig zelf of neem contact met ons op.