Gepubliceerd op 1 december 2023
Met de keuze voor elektrisch rijden komen er nieuwe dingen op je pad. Zoals opladen in plaats van tanken. Je bent niet meer afhankelijk van de benzinepomp, maar van laadpunten. Je kunt thuis een laadpaal (laten) installeren. Zo kun je jouw elektrische auto opladen wanneer jij dat wilt. Maar wat kost een laadpaal thuis? Is het de investering waard? Lees verder voor antwoorden op veelgestelde vragen over een laadpaal thuis.
Elektrisch rijden is vaak goedkoper als je je auto thuis oplaadt. Want daar betaal je meestal minder per kilowattuur (kWh) dan bij een publieke laadpaal. Het nadeel is dat opladen met een standaard stekker lang duurt. Soms zelfs langer dan een dag. De oplossing? Een laadpaal bij je thuis installeren. Er zijn dan verschillende zaken om rekening mee te houden.
Een laadpaal thuis plaatsen, is een investering. Eentje die zich uiteindelijk kan terugverdienen. Want thuis opladen is meestal een goedkopere manier van je elektrische auto laden dan bij een publieke laadpaal. Hieronder lees je welke kosten je maakt met het kopen van een eigen laadpaal.
De laadpaal zelf kost gemiddeld tussen de € 500,- en € 1.000,-. Het prijsverschil zit hem in de aanbieder van de laadpaal en de specificaties. Een slimme lader is bijvoorbeeld iets duurder dan een ‘normale’. Zo’n slimme lader adviseert je op welke tijden je het beste je auto kunt aansluiten. Bijvoorbeeld op het moment dat je zonnepanelen veel stroom produceren. Of wanneer er veel groene stroom vanuit je energieleverancier wordt geleverd. En ook wanneer de kosten laag zijn bij een variabel contract met een dynamisch tarief. Daarmee wordt het laden goedkoper en duurzamer.
Heb je in je meterkast een 1-fase-aansluiting van 230 volt? Je elektrische auto laadt dan via je standaard laadkabel op met maximaal 3,7 kW. Dat schiet niet erg op. Na een uur kun je dan zo’n 22 kilometer rijden met een gemiddelde elektrische auto. Dat is van Den Haag naar Rotterdam, enkele reis.
Gelukkig kun je sneller laden. Een 3-fasengroepenkast levert 11 kW op. Na een uur laden kun je ongeveer 65 kilometer rijden. Dat is van Arnhem naar Utrecht. Laad je je auto ‘s avonds op met een 3-fasengroepenkast? Dan is je batterij de volgende ochtend vol.
Het kan dus handig zijn om je 1-fase-aansluiting thuis te verzwaren naar een 3-fase-aansluiting. Dit vraag je aan via www.mijnaansluiting.nl. Je netbeheerder voert het werk uit. De kosten verschillen per netbeheerder. Je groepenkast moet al wel geschikt zijn voor een 3-fase-aansluiting. Is die dat niet? Dan heb je eerst een andere groepenkast nodig.
Het laadpaal laat je het beste door een specialist installeren. De kosten hiervoor beginnen vanaf zo’n € 350,-. Komen er graafwerkzaamheden bij kijken om de laadpaal te plaatsen? Dan betaal je per meter graafwerk al snel € 45,-. Dit is nodig als je laadpaal verder op je erf komt te staan. Het kost vaak een dag werk. Daarna is de thuislader klaar voor gebruik.
Je elektrische auto thuis opladen kost veel stroom. Daarom helpt het om een laadpaal te kiezen met de functie Dynamic Load Balancing. Dit systeem voorkomt dat je stroomnetwerk wordt overbelast. Hoe? Wanneer er te veel apparaten aan staan, gaat er minder stroom naar de auto. Zo slaan je stoppen niet door. Dynamic Load Balancing zit tegenwoordig op veel laadpalen. Soms is het een extra optie die gemiddeld tussen de € 150,- en € 250,- kost.
Je kunt thuisladen goedkoper maken met zonnepanelen. Want dan laadt je auto deels op met de zonne-energie.
Om je auto volledig met zonnepanelen op te laden, heb je er veel nodig. Met acht panelen bereik je op een zonnige zomerdag een opbrengst tussen de 15 en 20 kWh. Dat is goed voor ongeveer 120 kilometer rijden (van Almere naar Leeuwarden). Wil je een volle batterij? Dan heb je rond de 60 kWh nodig. Je laadt dus ongeveer 25-30% via de zonnepanelen. Je stroomnetwerk levert de rest.
Wil je een laadpaal voor thuis kopen? Er zijn veel keuzes. Een standaard laadpaal is vaak al goed genoeg voor de meeste elektrische auto’s. Wil je extra slim je auto opladen? Dan is een slimme laadpaal een goede investering. Zo laadt je auto bijvoorbeeld automatisch op als je zonnepanelen stroom opwekken. Heb je een dynamisch energiecontract? Met de slimme laadpaal stel je in dat je auto oplaadt wanneer er veel groene stroom wordt opgewekt. Dan is het stroom goedkoper en laad je voordeliger op.
Er zijn geen landelijke subsidies voor een laadpaal thuis. Wel lokale initiatieven. Kijk bij je gemeente welke subsidie zijn hebben. En of je ervoor in aanmerking komt. Zowel voor bestaande woningen als nieuwbouwhuizen kan er een subsidie zijn.
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van de Autoverzekering. Je sluit deze verzekering makkelijk online af via ons. Lees meer over de bemiddeling.
Deze informatie is zorgvuldig samengesteld, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
Wat kost elektrisch rijden? Is het goedkoper dan rijden met een brandstofauto? En wat zijn de fiscale voordelen?
De kosten voor het opladen van je elektrische auto zijn meestal lager dan tanken met een benzineauto. Het hangt wel af van hoe je de auto oplaadt.
Met de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden is ook je elektrische auto goed verzekerd. Je hebt geen speciale dekking of verzekering nodig.