Wat kost het opladen van een elektrische auto?

Gepubliceerd op 1 december 2023

Ga je elektrisch rijden? Dan krijg je te maken met andere uitgaven dan bij een benzineauto. Daarvan weet je meestal hoeveel je kwijt bent voor een volle tank. Bij een elektrische auto ligt dat anders. De kosten voor het opladen van een elektrische auto hangen af van je oplaadmanier. Heb je een eigen laadpaal, gebruik je een publieke laadpaal of juist een snellader? Het tarief verschilt en is soms onduidelijk. Wat kost het opladen van een elektrische auto dan gemiddeld? Je ontdekt het in dit artikel.

Wat kost een elektrische auto opladen per 100 kilometer?

Wil je een beeld krijgen van de kosten om je elektrische auto op te laden? Dan is het handig om te weten wat het kost om 100 kilometer te rijden. Dat is ongeveer de afstand van Rotterdam naar Antwerpen.

Bij elektrische auto’s zitten er verschillen in het verbruik. Net als bij een benzineauto. Een elektrische middenklasser verbruikt bijvoorbeeld 15 kWh voor 100 kilometer. Maar er zijn uitzonderingen. Zo kan een elektrische SUV 19 kWh voor 100 kilometer verbruiken.

Veel factoren beïnvloeden het bereik van je elektrische auto. De belangrijkste zijn:

  • Je rijstijl;
  • De weersomstandigheden;
  • De efficiëntie van je elektrische auto.

Daarnaast kun je je auto op verschillende manieren opladen. Via een laadpaal thuis, met een publieke laadpaal of met een snellader. De kosten verschillen. Ook moet je rekening houden met het soort elektrische auto.

In onze rekensommen gebruiken we een gemiddeld verbruik van 15 kWh voor 100 km. En stroomtarieven van € 0,40 per kWh voor thuisladen, € 0,60 per kWh voor openbaar laden, en € 0,80 per kWh voor snelladen.

Hoeveel kost het om een elektrische auto thuis op te laden?

Je elektrische auto thuis opladen, kan via het stopcontact of een eigen laadpaal. De prijs per kWh voor thuisladen ligt aan je energiecontract. En of je zonnepanelen hebt. Want dan kun je de elektrische auto deels opladen via je zonnepanelen.

€ 6,- voor 100 km

Met het gemiddelde verbruik (15 kWh) en stroomtarief (€ 0,40), ben je voor 100 kilometer € 6,- kwijt aan stroom bij thuisladen. Dat zijn de kosten voor het opladen van de batterij.

Thuis sneller laden

Je auto thuisladen is een goedkope manier van opladen. Maar met een standaard stekker gaat dat langzaam. Het plaatsen van een eigen laadpaal kan dit oplossen. Je hebt dan een speciale stekker aan de buitenkant van je huis. En een 3-fase-aansluiting in je meterkast. Daarmee laad je je auto sneller op.

De gemiddelde kosten voor de aanschaf van een eigen laadpaal liggen tussen de € 500,- en € 1.000,-. Dit is exclusief installeren. Elke aanbieder heeft een andere prijs. Soms moet je ook een nieuwe meterkast plaatsen voor het thuis laden.

Wat kost het opladen bij een openbare laadpaal?

Kun je niet thuis je elektrische auto opladen? Dan ga je naar een openbare laadpaal. In Nederland zijn er meer dan 147.000 publieke laadpalen te vinden (volgens de RVO) van verschillende aanbieders. Je vindt een openbare laadpaal meestal bij je in de buurt. Bij een supermarkt of op een andere openbare plek.

Voor een publieke laadpaal heb je een aparte laadpas of speciaal contract nodig. De tarieven kunnen erg verschillen per laadpas en laadpaal. Wij gaan uit van een gemiddeld stroomtarief van € 0,60 per kWh.

€ 9,- voor 100 km

Om 100 kilometer af te leggen, ben je bij een openbare laadpaal ongeveer € 9,- kwijt. Dat is € 0,09 per kilometer exclusief een vast tarief dat je vaak betaalt om te beginnen met laden.

Wat kost snelladen?

Wanneer je lange stukken rijdt, dan ontkom je meestal niet aan snelladen bij een laadstation. Hiervoor heb je een aparte snellader nodig. Het opladen gaat sneller, maar kan ook prijzig zijn. Wij gaan uit van een tarief van € 0,80 per kWh.

€ 12,- voor 100 km

Voor 100 kilometer rijden ben je ongeveer € 12,- kwijt als je snellaadt. Ook moet je soms rekening houden met een starttarief. In de app van een laadpaalaanbieder vind je vaak informatie over tarieven.

Hoe lang duurt het opladen van een elektrische auto?

De tank van een benzineauto is zo vol. Maar hoe lang duurt het voordat je weer de weg op kunt met je elektrische auto? Dat hangt af van een aantal punten:

Laadtijd gewoon stopcontact: ongeveer 29 uur

Thuis opladen via het stopcontact is het langzaamste. Want er is een laadvermogen van 3,7 kW. Het kost zo’n 29 uur om een elektrische auto op te laden.

Laadtijd laadpaal: ongeveer 6 uur

De meeste laadpalen (thuis of openbaar) hebben een vermogen van 11 kW. Je laadt de auto dan in iets meer dan 6 uur op.

Laadtijd snelladen: ongeveer 30 minuten

Logischerwijs is snelladen het snelst. Hoe snel, hangt af van het laadvermogen van de snellader. Dat kan verschillen van 50 kW tot 350 kW. Als we uitgaan van 150 kW is een gemiddelde elektrische auto binnen een half uur voor 80% opgeladen.

Wat is slim laden?

Wil je zo voordelig mogelijk je elektrische auto opladen? Dan is thuis, slim laden verstandig. Met een speciale app krijg je een seintje wanneer je het beste je auto kunt opladen. Dat is bijvoorbeeld op het moment dat je zonnepanelen maximaal produceren. Of wanneer de stroom goedkoper is bij een variabel contract. Zo’n speciale app vind je als je zoekt op ‘slim laden’.

Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor het opladen van een elektrische auto?

Je kunt de stroom van je zonnepanelen gebruiken voor je elektrische auto. Maar hoeveel panelen heb je nodig om je auto op te laden? Dat hangt af van de ligging van de panelen en hoeveel zon erop komt. Met acht panelen heb je op een zomerdag een opbrengst van zo’n 15 kWh. Voor een volle accu heb je tussen de 50 en 60 kWh nodig. Dan zou je de auto op 3 volle zonnige dagen moeten opladen. Of 24 zonnepanelen hebben. Zonnepanelen helpen dus vooral om een deel van de oplaadkosten op zich te nemen.

Elektrisch rijden tijdens je vakantie

De actieradius van een elektrische auto wordt steeds groter. Maar voor de vakantie is het toch slim om vooraf goed te kijken hoe je rijdt. Zoek de laadstations uit waar je je auto kunt snelladen, en bij welke energieleverancier dat is. Misschien zijn er verschillende aanbieders. Dan heb je meerdere laadpassen nodig die je misschien nog moet aanvragen.

Met meerdere laadpassen vergroot je je oplaadopties. Je hebt ook meer keuze als het starttarief ergens lager is. Een ander voordeel: Is het ene oplaadstation bezet? Dan kun jij door naar het volgende station. Wie weet is daar wel plek. Let wel op dat je bij meerdere laadpassen ook de abonnementskosten hoger kunnen zijn.

Je elektrische auto goed verzekeren

Elke auto moet verzekerd zijn. Ook elektrische modellen. Omdat de meeste elektrische auto's nog jong zijn, kiezen veel mensen voor een autoverzekering met een WA All risk dekking. Daarmee heb je de meest uitgebreide dekking. Via Nationale-Nederlanden ben je bijvoorbeeld ook verzekerd voor schade door vandalisme. En voor schade aan je auto door een aanrijding die je per ongeluk zelf veroorzaakt.

Voordelen bij Nationale-Nederlanden

  • Glas van zonnedaken en panoramische daken zijn gedekt
  • 2,5% korting als je een dashcam hebt
  • Laadkabels meeverzekerd bij WA Plus en WA All risk
  • Geen beveiligingseisen bij nieuwwaarde onder € 75.000,-

Bereken je premie

Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van de Autoverzekering. Je sluit deze verzekering makkelijk online af via ons. Lees meer over de bemiddeling.

Deze informatie is zorgvuldig samengesteld, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.


Wil je meer weten?

Wat kost elektrisch rijden?

Wat kost elektrisch rijden? Is het goedkoper dan rijden met een brandstofauto? En wat zijn de fiscale voordelen?

Meer over de kosten van elektrisch rijden

Hoeveel kost een laadpaal thuis?

Thuis je elektrische auto opladen is vaak goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Maar wat kost een laadpaal thuis?

Meer over de kosten van een laadpaal thuis

Elektrische auto verzekeren

Met de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden is ook je elektrische auto goed verzekerd. Je hebt geen speciale dekking of verzekering nodig.

Lees meer over de Autoverzekering