Gepubliceerd op 1 december 2023
Heb je besloten om elektrisch te gaan rijden? Dan ben je waarschijnlijk benieuwd naar de kosten. Bij een benzineauto kun je die vaak inschatten. Maar bij een eerste elektrische auto is dat misschien lastiger. Liggen de kosten hoger of lager? Weegt het op tegen de - vaak – hogere aanschafprijs? Hier lees je hoe het zit met de kosten voor elektrisch rijden.
Je krijgt een indicatie van het totale kostenplaatje en je CO2-besparing.
Het kopen van een nieuwe of tweedehands elektrische auto is vaak een grote kostenpost. Vergelijk je een benzineauto met een soortgelijke elektrische auto? Dan is de aanschafprijs van de elektrische auto vaak hoger. Maar er is goed nieuws. Het aanbod van elektrische auto’s wordt steeds groter. In elk segment. Zo zijn er steeds meer compactere elektrische auto’s. Met een steeds lagere aanschafprijs.
Een elektrische auto is een grotere investering. Maar je bespaart meteen op je verbruikskosten. Want vaak is opladen goedkoper dan tanken. Al hangt dat wel af van waar je oplaadt. Voor dit rekenvoorbeeld kijken we wat de kosten zijn van 1.000 kilometer rijden. Grofweg de afstand van Amsterdam naar Parijs en terug.
In onze rekensommen gebruiken we een gemiddeld verbruik van 150 kWh voor 1.000 km. En stroomtarieven van € 0,40 per kWh voor thuisladen, € 0,60 per kWh voor openbaar laden, en € 0,80 per kWh voor snelladen.
Stel dat thuis 1 kWh € 0,40 kost en je elektrische auto 150 kWh nodig heeft voor 1.000 km. Dan betaal je € 60,- om 1.000 kilometer te rijden. Ben je benieuwd hoeveel het precies kost bij jou thuis? Check dan bij je energieleverancier hoeveel 1 kWh thuis kost.
Heb je zonnepanelen? Dan bespaar je op de stroomkosten van je elektrische auto. Je auto laadt op een zonnige zomerdag op met stroom van de zonne-energie.
Kun je niet thuis je elektrische auto opladen? Dan doe je dit bij een openbare oplaadpaal. Daarvan zijn er in Nederland inmiddels meer dan 147.000 (volgens de RVO). Er is dus vaak een openbaar laadpunt in de buurt. Met een laadpas kun je daar terecht.
Het hangt er vanaf wat voor energiecontract je hebt, maar meestal is opladen bij een openbare paal duurder dan thuis laden. Vaak zie je in de app van de aanbieder wat het opladen kost. Wij gaan uit van € 0,60 per kWh. Je betaalt dan ongeveer € 90,- bij een openbare laadpaal om 1.000 kilometer te rijden. Dat is de rit van Amsterdam naar Parijs en terug.
Elektrische rijders die veel onderweg zijn, kunnen hun elektrische auto opladen bij een snellader. Daardoor kun je binnen een paar minuten je batterij voor een groot deel opladen. Dit kan wel prijzig zijn. Zoek daarom vooraf de tarieven op, in de app of op de website van een aanbieder. Als we uitgaan van € 0,80 per kWh, ben je ongeveer € 120,- kwijt om 1.000 kilometer te rijden.
Met een benzineauto tank je bij een benzinestation. Ook daar schommelen de prijzen nogal. Op de snelweg betaal je meer dan bij tankstation in het dorp of op het industrieterrein. Voor de rekensom gaan we uit van een gemiddelde benzineprijs van € 2,10 en een gemiddeld verbruik van 1 op 16. Dit betekent dat je 16 kilometer met 1 liter brandstof rijdt. Voor 1.000 kilometer heb je dan 62,5 liter benzine nodig. Daarvoor zijn de gemiddelde kosten € 131,25.
Elektrisch rijden kan goedkoper zijn. Dat hangt af van de oplaadkosten en de huidige benzineprijs. Het is daarom slim om uit te zoeken wat thuis de prijs is van 1 kWh. En wat het kost om zelf een laadpaal te hebben. Ook hangt het af van hoeveel je rijdt. Maak je weinig kilometers? Dan haal je de - vaak - hogere aanschafprijs van een elektrische auto er misschien niet uit.
Volgens het CBS rijden Nederlanders tussen de 18 en 65 jaar per dag tussen de 30 en 33 kilometer. Gemiddeld komt dat neer op ongeveer 11.500 kilometer per jaar. Dit zijn dan ongeveer de kosten:
In deze rekensommen gebruiken we een gemiddeld verbruik van 150 kWh voor 1.000 km voor elektrische auto, en 1 op 16 voor benzineauto’s. Deze stroomtarieven zijn gebruikt: € 0,40 per kWh voor thuisladen, € 0,60 per kWh voor openbaar laden, en € 0,80 per kWh voor snelladen. Voor benzine gingen we uit van € 2,10 per liter.
Je kunt thuis je auto opladen via het stopcontact. Maar dat duurt lang. Vaak wel een dag. Met een laadpaal thuis kan je auto al in 8 uur vol zijn.
Er zijn verschillende aanbieders voor het plaatsen van een paal. De gemiddelde kosten hiervan liggen tussen de € 500,- en € 1.000,- exclusief installatie. De prijs hangt af van welke partij de laadpaal installeert. En of je meterkast moet worden aangepast. Met de laadpaal kun je altijd je auto thuis opladen. Als we uitgaan van onze prijsgemiddelden ben je goedkoper uit in vergelijking met een openbare laadpaal.
De overheid wil het gebruik van elektrische auto’s stimuleren. Goed nieuws voor de gemiddelde kosten. Want tot en met 2024 ben je met een volledig elektrische auto vrijgesteld van wegenbelasting. Ten opzichte van een brandstofauto bespaar je zo'n € 300,- per jaar (dit is afhankelijk van het gewicht van de brandstofauto). Dat geldt ook voor een tweedehands elektrische auto. Maar niet voor een hybride plug-in model.
In 2025 betaal je waarschijnlijk wel wegenbelasting, maar ben je voordeliger uit (je betaalt maar 25%). Het lijkt erop dat je vanaf 2026 de volledige wegenbelasting betaalt voor elektrische auto’s. Dat is gebaseerd op het gewicht. Het maakt dan voor de belasting niet meer uit welk type auto je rijdt.
Bij een normale auto is het onderhoud één van de grootste kostenposten. Een auto die rijdt op fossiele brandstof - zoals benzine - heeft veel bewegende onderdelen. Deze slijten bij gebruik. Ook moet je regelmatig de olie verversen en heeft de auto elk jaar onderhoud nodig. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen. Dat scheelt onderhoud. Over het algemeen kun je zeggen dat de onderhoudskosten van een elektrische auto lager zijn dan die van een auto die rijdt op fossiele brandstof zoals benzine.
Ook voor een elektrische auto heb je een autoverzekering nodig. Elektrische auto’s zijn vaak vrij nieuw. Daarom wordt er vaak gekozen voor een autoverzekering met WA All risk dekking. Dat is de meest uitgebreide dekking. Via Nationale-Nederlanden ben je dan bijvoorbeeld ook verzekerd voor schade door vandalisme. En voor schade aan je auto door een aanrijding die je per ongeluk zelf veroorzaakt.
Nationale-Nederlanden Bank N.V. is de bemiddelaar van de Autoverzekering. Je sluit deze verzekering makkelijk online af via ons. Lees meer over de bemiddeling.
Deze informatie is zorgvuldig samengesteld, maar er kunnen geen rechten aan worden ontleend.
De kosten voor het opladen van je elektrische auto zijn meestal lager dan tanken met een benzineauto. Het hangt wel af van hoe je de auto oplaadt.
Thuis je elektrische auto opladen is vaak goedkoper dan bij een openbare laadpaal. Maar wat kost een laadpaal thuis?
Met de Autoverzekering van Nationale-Nederlanden is ook je elektrische auto goed verzekerd. Je hebt geen speciale dekking of verzekering nodig.