Vrolijke werknemers die lekker in hun vel zitten: die zie jij als werkgever het liefst. Verzuim wil je zoveel mogelijk voorkomen. Dat hebben de volgende grote bedrijven goed begrepen. Van sportieve challenges tot verlof voor onverwachte gebeurtenissen: deze zes organisaties weten dat je goed voor je werknemers moet zorgen als je verzuim wilt voorkomen. Wat kun jij als werkgever van hen leren?
Laten we beginnen bij de vraag: wat is dat eigenlijk precies, verzuim? Verzuim betekent dat een werknemer niet op het werk verschijnt, bijvoorbeeld vanwege ziekte, mentale klachten of om een andere reden.
Dat verzuim komt in Nederland helaas steeds vaker voor. Vorig jaar liep het ziekteverzuim onder werknemers op tot meer dan 5%. Dat is het hoogste percentage in twintig jaar. Ook duurt het verzuim steeds langer. In het Trendrapport ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid vind je meer recente cijfers over verzuim.
Psychische klachten zijn één van de belangrijkste oorzaken voor lang ziekteverzuim. Het goede nieuws: met een goed verzuimpreventie beleid kun je deze klachten voor zijn. In ons artikel over verzuimpreventie vind je meer over dit beleid. Ook noemen we hier verzuimpreventie maatregelen waar je vandaag nog mee kunt beginnen.
Fouten maken is volgens Young Capital de enige manier om iets te leren.
Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer verzuimpreventie voorbeelden, zoals onderstaande grote bedrijven. Zij besteden veel aandacht aan vitaliteit op de werkvloer – en daarmee aan het voorkomen van verzuim. Je hoeft het wiel dus niet helemaal opnieuw uit te vinden, maar kunt leren van deze vitale organisaties.
Coolblue staat bekend om de informele werksfeer. In 1999 begon de webwinkel als studentenbedrijf en nog steeds werken er veel jonge mensen. Al bij de start was de organisatie een vriendenclub en ook nu zien collega’s bij Coolblue elkaar ook buiten het werk om. Dat ontstaat volgens de organisatie alleen bij gelijkwaardigheid. Je komt hier niet snel iemand met een stropdas tegen.
Werknemers van Coolblue kunnen, durven en mogen zichzelf zijn. Of dat nu ingetogen of luidruchtig is. Als nieuwe medewerker word je aangemoedigd eerlijk en open te zijn, óók als CEO Pieter vraagt wat je van zijn nieuwe jasje vindt.
En bij Coolblue snappen ze: bij hard werken hoort voldoende ontspanning. Dat doen ze bij bijvoorbeeld met een potje Mario Kart op een spelcomputer in de kantine, waar trouwens ook altijd vers fruit klaarstaat. Het gevolg: werknemers gaan met plezier naar hun werk en ervaren minder werkstress. Daardoor zijn ze waarschijnlijk ook minder vaak ziek.
Bij uitzendbureau YoungCapital lopen vestigingsmanagers van 23 jaar en directeuren van 30 rond. Ontwikkeling is hier dus niet leeftijdsgebonden. Bij YoungCapital ben je immers nooit uitgeleerd. Werknemers die hier net beginnen, krijgen toegang tot de YoungCapital University. Hier kunnen ze trainingen en e-learnings volgen: van salescursussen tot zakelijk Engels.
Willen ze meelopen met een andere afdeling? Dan zegt YoungCapital: ‘Ga maar doen’. Hetzelfde geldt voor het bijwonen van een congres. Het uitzendbureau stimuleert werknemers om te leren en fouten te maken. Dat is volgens het management de enige manier om iets nieuws te leren en om het beter te doen dan gister. Hierdoor zijn werknemers waarschijnlijk met meer vertrouwen, plezier en energie aan het werk.
Met de huidige krappe arbeidsmarkt en de stijgende (loon)kosten is het nóg belangrijker om ziekteverzuim te voorkomen. Dat begrijpen we bij Nationale-Nederlanden. Daarom hebben we een nieuw preventiepakket voor het mkb. Met onder andere een preventiecoach en mentale ondersteuning voor werknemers.
Bekijk het preventiepakket
Volgens Nike zijn diverse teams essentieel om duurzame en innovatieve producten te bedenken en te maken. Elke medewerker heeft namelijk een eigen visie. Door die verschillende gedachten samen te brengen, ontstaan innovatieve ideeën.
Anders gezegd: Nike snapt dat het succes van het bedrijf samengaat met het succes van haar mensen. Als elke werknemer zich gerespecteerd, betrokken en gehoord voelt, is het hele bedrijf op z’n best. Daarom creëert Nike een omgeving die gericht is op gelijkheid, inclusie en respect. Dat geeft een gevoel van veiligheid: hier mag je jezelf zijn. En dat heeft weer positieve gevolgen voor het werkgeluk van werknemers en de vitaliteit op de werkvloer.
Bol.com gelooft dat je eerst voor jezelf moet zorgen, dan voor je omgeving en dan pas voor Bol.com. In die volgorde. Daarom krijgt iedereen bij de webwinkel 29 vakantiedagen en heeft de organisatie regelingen voor zwangerschapsverlof, papa-dagen, een verhuisdag, bijzonder verlof en meer. Werknemers krijgen tijd om bij te komen, precies wanneer dat nodig is. Daarmee kun je ziekteverzuim voorkomen.
Een werkomgeving waar je niet alleen hard werkt, maar ook tot rust komt.
Dat ‘opladen’ kan overigens ook gewoon bij Bol.com op kantoor, waar elke verdieping een eigen thema heeft. Hier vind je niet alleen ‘woonkamers’ waar je gezellig met collega’s bijpraat, maar ook massagestoelen. Liever een frisse neus halen om nieuwe energie te krijgen? Dat kan in de tuin van Bol.com, op één van de wandelpaden, het voetbalveld, de schommel of aan de tafeltennistafel. Kortom: een werkomgeving waar je niet alleen hard werkt, maar ook tot rust komt. Dat houdt werknemers vitaal.
Ben je sportief? Dan is er bij consultancybedrijf Capgemini genoeg te doen. Want met sporten zoals hardlopen, wielrennen, squashen, tennis, voetbal, schaatsen en golf biedt het ‘Sport Program’ genoeg keuze. Daarnaast kunnen werknemers zich ook samen met hun team opgeven voor een sportieve challenge, clinic of training zoals bootcamp, yoga of rugby. Dat zorgt niet alleen voor teambuilding, maar ook voor fitte teamleden.
Ook interessant: Capgemini organiseert een grootschalig onderzoek naar wat jonge professionals bezighoudt en motiveert. Wat zijn hun verwachtingen van het bedrijf en in welke mate willen ze betrokken worden? Dit alles om een werkplek te creëren die inspireert en past bij de behoeften van de werknemers.
Als verzekeraar mogen wij natuurlijk niet achterblijven. Wat Nationale-Nederlanden zoal doet om verzuim te voorkomen? Wij hebben bijvoorbeeld het You matter-verlof. In elk leven komen verwachte en onverwachte situaties voor. Iedereen gaat daar anders mee om. Daarom bieden we werknemers hier ruimte en ondersteuning voor. Of het nu gaat om rouwverwerking bij het verlies van een dierbare of het ondergaan van een gendertransitiebehandeling.
Het You matter-verlof is er voor onverwachte situaties in iemands leven.
Daarnaast biedt Nationale-Nederlanden al haar werknemers, gratis en op vrijwillige basis een Preventief medisch onderzoek (PMO) aan. Alle werknemers die dat willen, vullen een vragenlijst in. Ook kunnen zij thuis een bloedtest uitvoeren en een bloeddrukmeting doen. Daar rolt een persoonlijke rapportage uit. Dat geeft hen inzicht in onder andere leefstijl, bloeddruk, cholesterol en mentale belastbaarheid. Daarbij ontvangen ze ook advies om hun gezondheid te verbeteren.
Als werkgever ben je wettelijk verplicht om zo’n persoonlijke gezondheidscheck – zoals wij ‘m noemen – aan te bieden. Maar dat is niet de voornaamste reden waarom wij dat doen: we vinden het ook gewoon ontzettend belangrijk. Want waar zouden we zijn zonder gezonde en gemotiveerde werknemers?
Bij Nationale-Nederlanden delen we graag inzichten over het verkorten en voorkomen van verzuim. Werknemers die goed in hun vel zitten – fysiek en mentaal – zijn minder vaak ziek. Deze toonaangevende bedrijven hebben dat goed begrepen. Doe je voordeel met deze vitaliteitsvoorbeelden.
Lees bijvoorbeeld over het wondermiddel waardering uitspreken, waarmee je ook arbeidsconflicten voorkomt. Samen maken we Nederland vitaal en veerkrachtig, met oplossingen van nu.