Een bloeiend bedrijf draait op werknemers die zich energiek voelen. Daarom is investeren in de vitaliteit van je werknemers belangrijk. Hoe kun je daar als werkgever aan bijdragen? De vitaliteitspiramide van psycholoog Albert Sonnevelt biedt handvatten én tips om te zorgen voor (nog) meer vitaliteit in je organisatie.
Steeds meer werkgevers investeren in de fysieke, mentale en sociale gezondheid van hun werknemers. Wij juichen dat toe. Het is namelijk bewezen dat werknemers die zich op al die vlakken goed voelen, energieker en veerkrachtiger zijn. En ook: meer gemotiveerd en betrokken. Vitale werknemers zijn productief, gaan flexibel om met uitdagingen en zetten vaak een extra stap om doelen te behalen. Zeg eerlijk, welke werkgever wil niet zulke werknemers?
Wil je binnen jouw organisatie met vitaliteit aan de slag? Dan geeft de vitaliteitspiramide, ontwikkeld door psycholoog Albert Sonnevelt, je inzicht in wat een persoon in zijn of haar leven nodig heeft om zich vitaal te voelen. De zes belangrijkste elementen zijn:
1. Zinvol leven
2. Sociaal netwerk
3. Positief denken
4. Regelmatig herstellen
5. Voldoende bewegen
6. Gezonde voeding
Elke laag van de piramide vertalen we naar een concrete tip voor op de werkvloer. Hiermee kun je vitaliteit binnen jouw organisatie goed op de kaart zetten.
Het belangrijkste element om je vitaal te voelen, is dat je leven een doel heeft. Dat je weet wat je belangrijk vindt. Waar je energie van krijgt. En wanneer je op je best bent. Dit vraagt om zelfkennis, dus om onderzoek.
Als werkgever kun je deze zoektocht stimuleren in de vorm van coaching. Je kan hiervoor een externe partij inschakelen, maar ook één of enkele medewerkers laten opleiden tot coach. Op die manier kunnen werknemers in een veilige omgeving op zoek naar hun drive en talenten zonder dat de verhouding tussen werkgever en werknemer daarbij in de knel komt. Wil je hiermee aan de slag? Kijk dan eens naar de CliftonStrenghts. Deze tool biedt ondersteuning aan het ontdekken en coachen van de talenten en drijfveren van je medewerkers.
Een aangename werksfeer is het belangrijkste kenmerk van goed werkgeverschap. Ga daarom regelmatig met elkaar borrelen, sporten of organiseer eens een filmavond op kantoor. Ook kun je onderling contact digitaal stimuleren. Bijvoorbeeld met Yammer, een sociaal netwerk dat je kan gebruiken binnen jouw organisatie. Zorg dat het daar vooral ook niet over werk mag gaan. Geef als werkgever het goede voorbeeld en vertel bijvoorbeeld hoe je weekend in Antwerpen was. Of dat je een racefiets ter overname hebt. Met een leuke foto erbij geef je meteen een verbroederend inkijkje in je leven.
Dat lachen gezond is weten we. Toch wordt de heilzame werking van positieve gedachten nog vaak onderschat. Dagelijks humor ervaren, relativeren en dankbaar zijn zorgt voor een geluksgevoel. Dat heeft een positief effect op het immuunsysteem en draagt bij aan een goede gezondheid.
Als werkgever kun je positieve gedachten aanwakkeren door plezier de ruimte te geven. Door regelmatig aandacht te besteden aan wat goed gaat. En overwinningen samen te vieren. Tegelijk is dit nog eens goed voor het teamgevoel.
In het werkende leven schiet de pauze er nog weleens bij in. We werken achter elkaar door om die deadline te halen. Of eten onze boterham achter het scherm omdat er voor pauze geen tijd is. Als gevolg zijn we juist mínder productief. En op de lange termijn kan onvoldoende rust zelfs schadelijk zijn voor de gezondheid. Geef daarom prioriteit aan pauzeren. Drie snelle tips om met je werknemers te delen én te doen:
1. Verlaat je werkplek en kruip niet meteen in je telefoon.
2. Maak een korte lunchwandeling; het helpt tegen stress en verbetert je concentratie.
3. Geef je brein een boost door iets creatiefs te doen, zoals tekenen.
Voldoende bewegen is belangrijk om je vitaal te voelen. Maar hoe doe je dat bij een kantoorbaan waar je de dag grotendeels zittend doorbrengt? Als werkgever liggen hier mooie kansen die je gemakkelijk kunt implementeren.
Creëer bijvoorbeeld werkplekken die geschikt zijn om zittend én staand aan te werken. En stimuleer je werknemers om thuis ook te zorgen voor een fijne werkplek. Maak daar budget voor vrij en moedig je mensen aan dit ook te gebruiken. Met een Home Office Make over Challenge sla je meerdere vliegen in één klap.
Ook op straat liggen er kansen. Ga collectief wandelen tijdens de lunchpauze. En motiveer je medewerkers om fit te blijven met sportieve activiteiten. Schrijf je bijvoorbeeld als team in voor een hardloopwedstrijd. Ga op vrijdagavond naar de Utrecht Skate Parade. Of vraag wie gepassioneerd is over een sport en daar een leuke workshop in wil geven.
Als laatste volgt gezonde voeding. Best gek, want voeding is wel het eerste waar je aan denkt bij vitaliteit. Ook hier ligt voor jou een kans als werkgever. Doe zoveel als je kan om gezond gedrag de standaard te maken.
Denk aan gratis aanbod van lekkere koffie, thee en gekoeld water. Gezonde en betaalbare lunches in het restaurant. Bestel je lunch van de supermarkt? Zorg dan dat er volop groente en fruit op tafel komt. En hou suikerhoudende en bewerkte producten zoveel mogelijk buiten de deur. Want als je medewerkers zich goed voelen, volgt de bloei van je bedrijf vanzelf.
Als ondernemer ben je continu in beweging. De wereld om je heen verandert, en jij en je onderneming ook. Met onze tips, achtergrondartikelen en interviews helpen we jou om die veranderingen vol vertrouwen aan te gaan.