Hidde Stolwijk van Karma Kebab in DE GROTE DRIE lessen om duurzaam te groeien
In deze serie vragen we ondernemers naar drie waardevolle lessen die het ondernemerschap hen bracht. Deze keer: Hidde Stolwijk (34), mede-eigenaar en CEO van Karma Kebab, dé plantaardige (nacht)snack die net zo lekker is als-ie klinkt.
Op zijn visitekaartje mag dan mede-eigenaar en CEO staan, af en toe staat hij dozen in te pakken en bussen in te laden. Dat komt door de fase waarin de, als kool groeiende, startup van Pascal Labrie, Ivo van der Pauw en Hidde Stolwijk zich op dit moment bevindt. Erg? Leuk juist! “Ik ben een vliegende keep en schiet van HR naar legal, en via processtructuren naar de boekhouding”, vertelt Hidde, die zich in 2020 bij Karma Kebab aansloot. Net op het moment dat de andere twee de zaken grootster willen aanpakken.
Want geloof het of niet: de plantaardige nachtsnack – in 2020 bekroond met de Horeca Innovation Award – begon ooit als grap. Hidde: “In 2018 vraagt Lowlands chef-kok Pascal wat nou de ultieme, duurzame, futureproof festivalsnack is. Met de knolselderij van lokale boer Ted bedenkt en maakt Pascal 100% plantaardige kebab, inclusief verse pita en goddelijke knoflooksaus. In eerste instantie zonder de ambitie daar verder iets mee te gaan doen.” Maar het blijkt een hap waar zelfs de meest doorgewinterde carnivoor van gaat watertanden, want de een na de andere festivalaanvraag komt binnen. “We gingen van tien festivals in 2018, naar veertig in 2019 en ook voor 2020 hadden we de vetste plannen met onze foodtrucks, maar toen kwam corona.”
Twee jaar staan ze in de startblokken. Hidde: “Toen de lockdown er in april 2022 afging, gooiden we alle plannen om – we waren inmiddels druk met supermarkten en bezorging bezig – en hebben we op vijfhonderd festivals gestaan.” Inmiddels zijn er Karma Kebabrestaurants in Utrecht en Amsterdam. Maar zijn ook de eerste grote buitenlandse festivals – denk Pukkelpop en Rock Werchter – een feit. Het succes zit ’m volgens Hidde in drie dingen: “We werken met een ingrediënt dat mensen snappen, maken daar een lekker product van en vermarkten dat in een luchtig sausje. Geen overtuigmarketing, maar een product waar mensen voor wíllen kiezen. Dat bereik je niet door te zeggen wat de CO2-impact van je kebab is, maar door iets te maken waar mensen een goed gevoel van krijgen.” Uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot. Met ons deelt Hidde zijn drie lessen om duurzaam te groeien.
“Dingen uit handen geven aan personeel is lastig, vooral als je het lang zelf hebt gedaan – in ons geval drie jaar. Daar is wederzijds vertrouwen voor nodig. Allereerst moet iemand wíllen; laten zien dat hij of zij capabel is. Aan de andere kant moet jij als werkgever tijd en geduld hebben om alles uit te leggen en heldere kaders scheppen. Mijn ervaring? Als het niet lekker loopt, ligt dat negen van de tien keer aan jezelf. Vanwege tijdgebrek of omdat je dingen nog niet scherp hebt. Inmiddels schrijven wij heel concreet uit welke taken, doelstellingen en beloningen bij een functie horen en stoppen we veel tijd in onze mensen. Dat loont: ons bedrijf groeit. Een andere leerzame blinde vlek: denken dat iedereen van vrijheid houdt. Toen ik voor het eerst collega’s ging aannemen, kwam ik erachter dat veel mensen juist het tegenovergestelde willen: structuur. Je eigen perceptie van werkgeluk hoeft, met andere woorden, niet een-op-een die van je medewerkers te zijn.”
Dit zijn de drie lessen van IT-ondernemer Janneke Niessen. "Als ik strakke doelen had gesteld, was ik misschien mijn carrière misgelopen."
“Als je duurzaam onderneemt, wil je het liefst alleen maar bewuste keuzes maken en álles goed doen. Wij ook. In het begin zijn we bijvoorbeeld lang bezig geweest met een duurzaam alternatief voor plastic verpakkingen. Ik had contact met het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken en liet mijn eigen analyses erop los. Het slokte veel tijd op en ik besefte: alle uren die ik nu besteed aan het linker of rechter bakje is niet de impact die ik moet maken. Als we iemand met onze plantaardige kebab overtuigen minder vlees te eten, maken we tien keer zoveel impact. Daar ligt onze winst, niet op 100% plasticvrije verpakkingen. Voor werkelijk ieder aspect in je bedrijf kun je duurzame(re) keuzes maken, maar als je het allemaal tegelijk wil doen, sta je stil. Verzand dus niet in details en focus op datgene waar je de meeste impact mee maakt.”
“Ondernemers kijken graag onbegrensd, maar nemen vervolgens vaak te weinig tijd om hun kortetermijngrenzen onder ogen te komen. Het is natuurlijk vet om te denken: wij gaan het allergrootste kebabmerk van de wereld worden, maar laten we eerlijk zijn: er zijn altijd beperkingen op de korte termijn. Neem alleen al tijd en geld. Even voor ons gesprek was ik bezig met mijn weekplanning. Ik schrijf dan honderd-en-een dingen op en pas als ik die in de tijd ga plannen merk ik: oh, ik ga alleen de eerste drie dingen gedaan krijgen. Inmiddels weet ik: liever drie dingen goed, dan tien voor de helft. In ons team zie je dat mooi terug. M’n compagnons willen op alles vol gas. ‘Doen we’, zeg ik dan. Gevolgd door: ‘Waar beginnen we mee?’ Eerst prioriteiten stellen, dan maximaal gasgeven.”
Naam bedrijf:Karma Kebab
Begonnen in: 2018
Aantal medewerkers:13, inclusief de 3 founders. Tijdens festivalzomers schalen we op en telt de karmafamilie tijdelijk zo’n 150 leden.
Werkt hoeveel uur per week: Oef, ik houd geen teller bij. Met een baby van 6 maanden probeer ik alles binnen kantooruren te doen, maar de ervaring leert: zodra ze slaapt, kruip ik toch weer achter m’n laptop.
Grote doorbraak: De zomer van 2022. Toen hebben we na het opheffen van de lockdown in één keer 130 mensen aangenomen om alle festivals te draaien. Vier of vijf maanden heeft niemand een weekend gehad, het was alleen maar knallen.
Grootste inspiratiebron: De energie van ons team. Samen in de flow zitten en mooie dingen neerzetten, dáár ga ik op aan.
Ben jij, net als Karma Kebab, vaak onderweg naar een festival? Of rijd je met de elektrische bestelbus rond tijdens het bezorgen van pakketten? Met de wagenparkverzekering verzeker je al je (elektrische) personenauto’s, bestelauto’s, vrachtauto’s en aanhangers op één verzekering.