Dagelijkse boodschappen, brandstof of woonlasten: het leven wordt steeds duurder. Steeds meer mensen raken financieel in de knel. De kans is groot dat ook sommige van jouw werknemers kampen met financiële stress. Hoe ga je daar als werkgever mee om en hoe kun je werknemers met geldzorgen het beste helpen?
We bieden je hier 7 praktische tips om werknemers met financiële stress zo goed mogelijk te begeleiden. Zodat ze met een gerust hart hun werk blijven doen.
De cijfers liegen er niet om: maar liefst vier van de vijf werkgevers heeft te maken met werknemers die financiële problemen hebben. Dat blijkt uit onderzoek dat Deloitte, samen met Schuldenlab NL en VNO-NCW, begin 2022 heeft gedaan. Door de hoge inflatie nemen deze problemen eerder toe dan af.
We spreken van financiële stress als een werknemer zich aanhoudend zorgen over zijn of haar eigen financiële situatie maakt. En dat heeft invloed op het werk en dus ook op jou als werkgever. Werknemers met financiële stress zitten minder goed in hun vel: ze zijn minder productief en verzuimen vaker. Alle reden dus om dit onderwerp uitermate serieus te nemen.
Het is heel normaal dat je als werkgever werknemers prikkelt om gezond te leven. Waarom zou je ze niet ook stimuleren om financieel fit te zijn? Bijvoorbeeld met een workshop of informatiemiddag. Je kunt een expert van buiten inschakelen. Die kan handige bespaartips geven, uitleggen wanneer je recht hebt op regelingen of toeslagen en laten zien hoe je met een persoonlijk financieel plan meer grip op je geld krijgt. Ook kan zo’n expert dan vertellen waar een werknemer moet aankloppen als de geldzorgen hem of haar boven het hoofd groeien.
In de financieel onzekere tijden van nu zou de belangstelling hiervoor weleens groot kunnen zijn. Wil je als werkgever advies over preventie, dan kun je onder meer terecht bij het Nibud.
We zijn gewend om persoonlijke financiën als een privézaak te beschouwen. Maar geldt dat ook als het werk erdoor beïnvloed wordt? Nee, en daarom is het goed om als bedrijf te zorgen voor een open cultuur rondom dit onderwerp. Dat kan door het onderwerp bij een teamoverleg periodiek op de agenda te zetten. Zo trigger je werknemers om hun eigen financiële problemen niet voor zich uit te schuiven maar op tijd in beweging te komen.
Merk je dat iemand binnen het bedrijf liever niet meedoet aan een uitje of gezamenlijk goed doel? Vraagt een werknemer van wie je dat niet gewend bent ineens om extra uren? Of heeft iemand een scheiding achter de rug en gaat hij/zij daar zichtbaar onder gebukt? Typisch tekenen die kunnen wijzen op geldproblemen. En dat is ook het sein om daarover in gesprek te gaan. Aarzel in zo’n geval niet te lang. Hoe eerder je in actie komt bij financiële problemen, hoe beter.
Als werkgever wil je natuurlijk dat werknemers met geldzorgen tijdig hulp zoeken. Maar waar en bij wie moet die werknemer binnen jouw organisatie zijn? Bij HR, bij bedrijfsmaatschappelijk werk of bij een vertrouwenspersoon? Zorg dat deze taakverdeling én de communicatie hierover naar je werknemers duidelijk is. En stel iemand aan als intern coördinator of verantwoordelijke voor de financiële hulp en ondersteuning aan collega’s.
Zoals je al hebt gelezen zijn er veel mogelijkheden om werknemers met financiële stress te helpen. Het is logisch dat je jouw werknemer daarin keuze biedt. Maar maak het niet te ingewikkeld. Hou de interne ondersteuning overzichtelijk en up-to-date. Zorg dus dat iemand van bijvoorbeeld HR verantwoordelijk is voor de afstemming én actualiteit van het aanbod. Anders ziet de werknemer met geldzorgen door de bomen het bos niet meer.
Er zijn gelukkig heel wat instanties waar mensen met geldproblemen kunnen aankloppen. En er zijn allerlei websites die hulp, tools of informatie bieden. Denk aan het Nibud, Mirro of Wijzer in geldzaken. Maar waar kan een werknemer met een hulpvraag het beste beginnen? Een goed startpunt is het platform Geldfit, een onafhankelijk samenwerkingsverband van gemeenten, bedrijven en (hulp-)organisaties. Iedereen met geldzorgen kan gratis met Geldfit bellen of chatten.
Doorverwijzen betekent niet dat jij als werkgever de makkelijkste weg kiest. Soms zullen werknemers hun financiële zaken liever bespreken met iemand van buiten het bedrijf.
“Hij verdient toch genoeg? Had ‘ie niet beter moeten nadenken voordat hij zich in de schulden stak?” We zijn gauw geneigd iemand te verwijten dat hij in de problemen is geraakt. Maar daarmee verhelp je de geldzorgen van je werknemer niet. Beschuldigingen maken de stress alleen maar erger. Geef je mensen vertrouwen en zoek samen naar een oplossing. Want het is ook in het belang van jouw organisatie dat werknemers met geldzorgen er zo snel mogelijk weer bovenop komen.
Of het nu gaat over je inkomen van nu of dat van later, financiële stress is en blijft zeer vervelend. Het is daarom goed om hier als werkgever alert op te zijn. Ga dan ook zeker het gesprek aan over pensioen. Want hoewel financiële zorgen van nu stressvoller zijn dan die over later; je wilt natuurlijk ook dat je werknemers later financiële rust ervaren. Hoe je daarvoor zorgt? Met een goede pensioenregeling én heldere communicatie daarover. Lees hier ter inspiratie hoe familiebedrijf SHV haar pensioencommunicatie doet.