Verzekeringsverklaring buitenland
Met sommige landen heeft Nederland aparte afspraken gemaakt. Je kunt een bewijs aanvraag waarmee je in het buitenland kunt aantonen dat je een zorgverzekering hebt afgesloten.
Formulier 111
Ga je naar Bosnië, Herzegovina, Montenegro, Servië, Tunesië of Turkije? Dan geldt het formulier 111. Met dit formulier kun je aantonen dat je verzekerd bent als je in het buitenland onverwacht medische zorg nodig hebt. Je hoeft de kosten van de zorgverlener niet eerst zelf voor te schieten. Niet alle zorgverleners in het buitenland accepteren dit formulier. In dat geval moet je de rekening eerst zelf betalen. Deze kun je vervolgens declareren bij Nationale-Nederlanden. Je kunt het formulier telefonisch aanvragen. Je bent niet verplicht om het formulier mee te nemen.
Niet alle zorgverleners in deze landen accepteren het formulier 111. Soms moet je eerst met dit formulier naar een lokale verzekeraar. Accepteert de zorgverlener het formulier 111 vervolgens niet? Dan moet je de kosten zelf voorschieten en deze later bij ons declareren. Accepteert de zorgverlener het formulier 111 wel? Dan betaal je zelf geen kosten (behalve de eventuele eigen bijdrage).
Ga je naar Rusland of Wit-Rusland?
Ga je naar Rusland of Wit-Rusland? Dan is het verplicht om een verzekeringsverklaring (buitenlandverklaring) mee te nemen. Deze verzekeringsverklaring geeft je geen recht op medische zorg. Aanvraag van de verzekeringsverklaring is alléén mogelijk in de volgende gevallen:
-
je hebt de verzekeringsverklaring nodig voor het verkrijgen van een visum én jij en je eventuele gezinsleden hebben een Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden met aanvullende verzekering. In dit geval wordt voor de verzekerden binnen je gezin de verzekeringsverklaring door ons afgegeven. De reden hiervoor is dat in de verzekeringsverklaring vermeld moet staan dat repatriëring (vervoer) naar Nederland van het stoffelijk overschot in geval van overlijden onder de zorgverzekering valt. Dit wordt niet vergoed vanuit de basisverzekering. Onze aanvullende verzekeringen bieden hiervoor wel een vergoeding.
-
Heb jij, of hebben andere gezinsleden, alleen een basisverzekering en geen aanvullende verzekering bij Nationale-Nederlanden? Dan zijn er drie mogelijkheden:
-
Je hebt voor jezelf en de betreffende gezinsleden een reisverzekering bij Nationale-Nederlanden afgesloten. In dit geval zullen wij de verzekeringsverklaring afgeven.
-
Je hebt voor de betreffende gezinsleden geen reisverzekering met dekking voor repatriëring bij Nationale-Nederlanden afgesloten, maar wel bij een andere verzekeraar. In dit geval kun je de verzekeringsverklaring opvragen bij de betreffende reisverzekeraar.
-
Je hebt voor jezelf en de betreffende gezinsleden géén reisverzekering met dekking voor repatriëring afgesloten. In dit geval kun je helaas geen verzekeringsverklaring aanvragen. Je moet éérst een reisverzekering met dekking voor repatriëring aanvragen. Natuurlijk is dit bij ons mogelijk. De reisverzekering van Nationale-Nederlanden vergoedt repatriëring in de basisdekking. Je hoeft hiervoor geen extra aanvulling af te sluiten. Heb je de reisverzekering afgesloten? Dan kun je de verzekeringsverklaring alsnog aanvragen.
Wordt de verklaring door Nationale-Nederlanden afgegeven? Dan kun je deze telefonisch opvragen.
Welke informatie hebben wij nodig?
Voor de aanvraag van een formulier 111 of verzekeringsverklaring hebben wij onderstaande informatie nodig:
-
Het land waarvoor het formulier 111 of de verzekeringsverklaring voor bestemd is.
-
De personen voor wie het formulier 111 of de verzekeringsverklaring moet worden afgegeven.
-
Voor welke periode het formulier 111 of de verzekeringsverklaring moet worden afgegeven. Het is niet mogelijk het formulier 111 of de verzekeringsverklaring voor onbepaalde tijd aan te vragen.
-
De reden van het verblijf in het betreffende land: vakantie of werk.