De positietrainer biedt uitkomst bij een positieafhankelijke slaapapneu. De positietrainer bestaat uit een band met sensoren die boven de buik en onder de borst wordt vastgemaakt. De band geeft trilsignalen af als iemand zich in zijn slaap op de rug draait. Het doel van de trainer is dat je een andere slaaphouding aanleert. Hierdoor daalt het aantal ademstops en verminderen de klachten.
Je komt in aanmerking voor vergoeding van de positietrainer als jouw longarts, keel-neus-oorarts, neuroloog of verpleegkundig specialist de diagnose POSA (Positieafhankelijk Obstructief Slaap Apneu) vastgesteld heeft.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding positietrainer | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief |
Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.
De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Je krijgt de apparatuur volledig vergoed. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt via de Zorgvergelijker. Je kunt je selectie verfijnen op: positietrainer.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
postbus 4016
5004 JA Tilburg
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding positietrainer | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | 70% |
Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico. Je krijgt de apparatuur volledig vergoed. De leverancier is het bedrijf dat de apparatuur levert. Je krijgt de apparatuur in bruikleen. Als je de apparatuur aanschaft, is het dus niet van jou.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt je selectie verfijnen op: positietrainer.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:
Je leent dit hulpmiddel. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan moet je vooraf wel toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Dit doe je door van tevoren een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift/verwijzing van jouw behandelend arts. Op dit voorschrift/verwijzing dient vermeld te zijn waarom dit hulpmiddel nodig is.
Je kunt deze aanvraag sturen naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als het apparaat niet meer goed werkt, kun je dit vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden. Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen overeenkomst mee heeft? Dan moet je wel toestemming aanvragen op dezelfde manier als bij jouw eerste aanvraag.
Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden. Dit via op telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij jou opgehaald. Heb je een positietrainer, maar is die niet meer goed? Neem dan contact op met een gecontracteerde leverancier. De leverancier beoordeelt dan of je in aanmerking komt voor een nieuw hulpmiddel.
Elk jaar vraagt je leverancier om de positietrainer uit te lezen. Lees daarover meer in de toelichting hieronder.
Terug naar het overzicht van vergoedingen
We kunnen je op verschillende manieren helpen.