CPAP-apparatuur zorgt tijdens je slaap voor een positieve luchtdruk tijdens het ademen. Deze apparatuur bestaat uit een masker dat verbonden is met een blaasapparaat, dat tijdens je slaap lucht onder druk je mond en neus inblaast. Dit voorkomt het stokken (stoppen) van de adem tijdens de slaap. Je komt in aanmerking voor vergoeding van CPAP-apparatuur als er sprake is van een medische diagnose OSAS. Een medisch specialist moet dit bepalen volgens de CBO-richtlijnen.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding CPAP-apparatuur | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief |
Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.
De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.
Je kiest zelf je leverancier bij jou in de buurt via de Zorgvergelijker. Je kunt jouw selectie verfijnen op: CPAP-apparatuur.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.
Je leent dit hulpmiddel. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener en gaat het om een apneu-hypopneu-index (AHI) van 15 of meer? Dan moet je vooraf wel toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Dit doe je door voorafgaand een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift/verwijzing van je behandelend arts. Op dit voorschrift/verwijzing dient vermeld te zijn waarom dit hulpmiddel nodig is.
Je kunt deze aanvraag sturen naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als het apparaat niet meer goed werkt, kun je deze vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden. Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen overeenkomst mee heeft? Dan moet je wel toestemming aanvragen op dezelfde manier als bij je eerste aanvraag.
Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.
Periodiek vraag je leverancier om de apparatuur uit te lezen. Lees hier meer daarover in de onderstaande toelichting.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding CPAP-apparatuur | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | 70% |
Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle Aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle Aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf je leverancier bij jou in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: CPAP-apparatuur.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan vergoedt Nationale-Nederlanden de geleverde zorg voor 100%. Voordelen voor jou:
Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:
Je leent dit hulpmiddel. Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener en gaat het om een apneu-hypopneu-index (AHI) van 15 of meer? Dan moet je vooraf wel toestemming (een akkoordverklaring) aanvragen bij Nationale-Nederlanden. Dit doe je door voorafgaand een aanvraag in te sturen samen met een geldig voorschrift/verwijzing van je behandelend arts. Op dit voorschrift/verwijzing dient vermeld te zijn waarom dit hulpmiddel nodig is.
Je kunt deze aanvraag sturen naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als het apparaat niet meer goed werkt, kun je deze vervangen. Je kunt daarvoor direct contact opnemen met een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden een overeenkomst heeft. Je hoeft vooraf geen toestemming te vragen aan Nationale-Nederlanden. Ga je naar een leverancier waar Nationale-Nederlanden geen overeenkomst mee heeft? Dan moet je wel toestemming aanvragen op dezelfde manier als bij je eerste aanvraag.
Als je de apparatuur niet meer nodig hebt, moet je dit melden aan de leverancier en aan de afdeling Medische Beoordelingen van Nationale-Nederlanden op telefoonnummer 013 594 93 28. De apparatuur wordt dan weer bij je opgehaald.
Periodiek vraag je leverancier om de apparatuur uit te lezen. Lees hier meer daarover in de onderstaande toelichting.
Terug naar het overzicht van vergoedingen
We kunnen je op verschillende manieren helpen.