Blije werknemers zorgen voor tevreden klanten. Maar hoe kom je aan die bevlogen werknemers? Door een employee journey te ontwikkelen. Deze 7 tips helpen je om de employee journey van jouw organisatie succesvol in kaart te brengen.
Een employee journey is de ‘reis’ die werknemers in een organisatie maken. Die reis begint als potentiële werknemers zich oriënteren op een functie bij jouw bedrijf en eindigt als ze je bedrijf verlaten. Tijdens de employee journey doorlopen werknemers drie fases: instroom (onboarding), doorstroom en uitstroom. Met een employee journey breng je al die fases in kaart. Wat doen werknemers per fase? Hoe gedragen ze zich? Wat zijn hun positieve en negatieve ervaringen? Dit wordt ook wel ‘journey mapping’ genoemd.
Met dalende werkloosheidscijfers en een recordaantal vacatures, is het voor veel bedrijven een uitdaging bevlogen werknemers te vinden. Dat maakt een goede employee journey voor bedrijven extra relevant. Zo kom je er bijvoorbeeld achter waarom werknemers graag voor jouw organisatie werken. En wat er (nog) beter kan. Ook geeft een employee journey inzicht in redenen voor verzuim of het verloop van werknemers. Met deze tips breng je de employee journey van je organisatie succesvol in kaart.
Natuurlijk wil je een goede eerste indruk maken op sollicitanten. Kijk daarom kritisch naar de manier waarop je jezelf presenteert via je website en sociale media. Past het beeld dat je laat zien bij wie je bent? En bij wat je wilt uitstralen? Vertel je in vacatures duidelijk wie je zoekt? En wat je te bieden hebt? Je kunt overwegen een speciale werkenbij-site te ontwikkelen. Met filmpjes die laten zien hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Of blogs waarin werknemers over hun werk vertellen.
Een inspirerend voorbeeld: het ‘Employee Handbook’ van digitale nieuwskiosk Blendle is helemaal openbaar. Hierin lees je precies wat je te wachten staat als je bij Blendle aan de slag gaat: van salarisgesprekken tot een handleiding voor je eerste werkweek.
De sollicitatieprocedure is een mooie, tweede kans om een goede indruk van je bedrijf achter te laten. Maak een uitnodiging voor een gesprek extra persoonlijk door een sollicitant te bellen. Of stuur een persoonlijke mail met tips om het gesprek voor te bereiden. Ook in het sollicitatiegesprek zelf kun je de normen en waarden van je bedrijf verwerken. Vertel bijvoorbeeld waar je organisatie voor staat of hoe werknemers met elkaar omgaan. En: vergeet de afwijzingen niet. Sollicitanten hebben de moeite genomen jou een motivatie en cv te sturen. Laat dus altijd iets van je horen. Zoals een mail met een duidelijke reden voor de afwijzing of tips voor toekomstige gesprekken.
Werknemers die na hun eerste werkdag met een blij gevoel naar huis gaan: dat bereik je door je werknemer een warm welkom te geven. Veel organisaties kunnen wat dat betreft nog winst behalen. Uit het ‘Employee Journey Experience Rapport’ van onderzoeksbureau Integron blijkt namelijk dat bij 40% van de ondervraagden op de eerste dag een inwerkprogramma ontbrak. Bij 28% was de werkplek niet gereed.
Hoe het ook kan? Stuur de nieuwe werknemer een dag van tevoren alvast een welkomstbericht. Hoe ziet de eerste werkdag eruit? Is de lunch geregeld? Waar en hoe laat kan de werknemer zich melden? Zorg ervoor dat de werkplek gereed is en leg een inwerkprogramma klaar. Plan ook alvast de eerste kennismakingsgesprekken in. En: een bosje bloemen of een andere attentie die past bij je bedrijf doet het altijd goed.
Een employee journey is voor elk bedrijf relevant.
Een leidinggevende speelt een cruciale rol in een succesvolle employee journey. Leidinggevenden die bijvoorbeeld regelmatig met hun werknemers in gesprek gaan - naast het jaarlijkse functioneringsgesprek – geven hun werknemers de mogelijkheid verwachtingen uit te spreken, feedback te geven of nieuwe ideeën in te brengen. Ook hebben betrokken leidinggevenden volgens ArboNed een positieve invloed op de bevlogenheid van werknemers. Uit bijvoorbeeld regelmatig je waardering, geef een welgemeend compliment of vier samen behaalde successen. Hoe pakken leidinggevenden in jouw organisatie dat aan?
Ook bij de groei- en ontwikkelmogelijkheden van werknemers speelt een leidinggevende een belangrijke rol, blijkt uit onderzoek van Integron naar de employee journey. Maar liefst 58% van de werknemers geeft aan behoefte te hebben aan een leidinggevende die zich opstelt als mentor of stimulator. Hoe zit dat in jouw organisatie? Kunnen werknemers open zijn over hun wensen en ambities? Helpen leidinggevenden bijvoorbeeld met het opstellen van een persoonlijk ontwikkelplan? Bieden ze de ruimte nieuwe vaardigheden op te doen?
Gezonde en vitale werknemers zijn productiever. Ze hebben meer plezier in hun werk en verzuimen minder, volgens ArboNed. Je kunt hier op allerlei manieren op inspelen: van het aanbieden van sportabonnementen of yogalessen tot het introduceren van gezonde lunchopties en fruit. In verschillende organisaties is zelfs een Chief Happiness Officer (CHO) aangesteld die werkgeluk stimuleert. De CHO zorgt bijvoorbeeld voor coaching, helpt bij het creeëren van de optimale werkomgeving en onderneemt actie bij hoge werkdruk. Iets voor jouw bedrijf?
Uiteindelijk zal een werknemer de organisatie vroeg of laat verlaten. Jij kunt het verschil maken door ervoor te zorgen dat de werknemer met een goed gevoel vertrekt. Is alles gedaan om de werknemer aan boord te houden? Heb je een exitgesprek gevoerd? Dan is het tijd voor een afscheidsbijeenkomst, etentje of een borrel. Hiermee laat je een laatste goede indruk achter. Hoewel, je kunt nog een stapje verder gaan. Er zijn namelijk ook organisaties die het contact met oud-werknemers behouden in de vorm van alumnibijeenkomsten.
Bij Nationale-Nederlanden delen we graag onze inzichten over het verkorten en voorkomen van verzuim. En als het dan toch een keer misgaat, zetten we al onze middelen en specialisten in om jou als werkgever en jouw werknemers weer in hun kracht te zetten. Zo maken we samen Nederland vitaal en veerkrachtig, met oplossingen van nu. Bekijk onze inkomensverzekeringen.