De pensioensector staat nooit stil. Van nieuwe pensioenregels tot persoonlijke groei: een goede adviseur leert steeds weer bij. In deze serie delen pensioenadviseurs en werkgevers belangrijke lessen uit hun loopbaan. In deze eerste aflevering: Marlies Hensen van advieskantoor Herenvest.
Ze is pas 40, maar Marlies Hensen loopt al lang mee in het pensioenvak. Ze begon haar loopbaan als makelaar, maar stapte al snel over naar de wereld van de verzekeringen. Via schadeverzekeringen belandde Marlies in pensioenland. Eerst een aantal jaar bij een pensioenfonds, toen bij een pensioenuitvoerder. En nu alweer veertien jaar als onafhankelijk pensioenadviseur.
“Dit werk is zo divers”, vertelt Marlies enthousiast in het kantoor van haar huidige werkgever Herenvest in Haarlem. “Iedere dag is anders. Je spreekt zoveel mensen: werknemers, werkgevers, andere pensioenadviseurs.”
Binnen Herenvest, onderdeel van Söderberg & Partners, klom ze snel op. Ze kwam binnen als junior-adviseur. Nu leidt ze een team van negen mensen en is ze partner van het advieskantoor. Tijd om Marlies eens te vragen wat ze onderweg allemaal heeft opgestoken.
“Mijn motto is: pensioen is een feestje. Voor werknemers, omdat pensioen voor veel mensen een periode is om naar uit te kijken. Maar ook voor werkgevers en andere adviseurs. Het vak kan wel wat vrolijkheid gebruiken, vind ik. Bij Herenvest zorgen we daar op allerlei manieren voor.
Aan presentaties met ingewikkelde termen als ‘franchise’ en ‘staffels’ doen we niet. We gebruiken gewonemensentaal. ‘Partnerpensioen’ noemen we bijvoorbeeld ‘geld voor je gezin’. Ook saaie Excelbestanden laten we achterwege. In gesprekken en presentaties maken we alles zo begrijpelijk en beeldend mogelijk.
Daarnaast sturen we werknemers nieuwsbrieven en prikkelberichten. Dat zijn korte e-mails waarin we bijvoorbeeld vertellen hoe het gaat met hun beleggingen. Welke keuzes ze zelf kunnen maken. En wat de duurzaamheidsscore is van hun pensioen.
Verder organiseren we hr-trainingen, workshops en pubquizzen. Dat laatste werkt enorm goed, vooral bij jonge werknemers. Als je er een borrel aan koppelt al helemaal. Tijdens een pubquiz testen we de kennis van werknemers en werkgevers. Het is grappig om te zien hoe goed ze ineens luisteren als ze van elkaar kunnen winnen.”
“Als pensioenadviseur moet je continu meebewegen. Je kunt wel zeggen: zo moet het, maar dat werkt in de praktijk niet. Iedereen heeft andere belangen. De financiële afdeling wil niet te veel geld aan het pensioen uitgeven. De hr-afdeling wil juist extra goede arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De directeur wil gewoon dat het geregeld is. En dan heb je ook de werknemers nog.
Ik vind het geweldig om te laveren tussen al die partijen. Maar het is ook een uitdaging. Het helpt om de verschillende belangen te benoemen. Dat zorgt voor een open gesprek. Daarna bespreek ik de kaders. Welk budget is er? Aan welke voorwaarden moet de pensioenregeling voldoen? Zo kom ik uiteindelijk op drie scenario’s met een advies waaruit het bedrijf een keuze maakt.”
“Meedenken is belangrijk. Maar soms is het ook nodig om op je strepen te staan. Je wilt je klant namelijk behoeden voor rare oplossingen. Zo vertelde een werkgever vorig jaar tijdens een gesprek ineens dat hij zijn hele pensioenregeling al had aangepast naar de nieuwe pensioenwet. We hadden inderdaad besproken dat er nieuwe pensioenregels aankwamen. Maar ik ging ervan uit dat wij de werkgever hierin zouden begeleiden.
Hij had zelf een ingewikkeld ingroeimodel bedacht. Waarbij hij zijn werknemers jaarlijks zou compenseren in salaris. Dan moet je de pensioenregeling elk jaar weer opnieuw berekenen en bespreken. En werknemers vinden pensioen toch al een lastig onderwerp. Je kunt het beter in één keer goed regelen. Bovendien had hij zijn ondernemingsraad helemaal niet op de hoogte gebracht.
Toen ben ik wel op mijn strepen gaan staan: ik vind het heel spannend wat jullie aan het doen zijn, zei ik tegen de werkgever. Er zijn altijd eigenwijze werkgevers, die denken dat ze het zelf beter weten. Dan is het onze taak om ze te wijzen op mogelijke gevolgen van hun plannen, vind ik. Gelukkig konden we alles nog op tijd rechtzetten.”
‘Er komt zoveel kijken bij dit werk: rekenen, schrijven, politiek, psychologie.’
“Wat ik verder heb geleerd van dit voorbeeld? Hoe belangrijk het is op tijd aan de bel te trekken. Gewoon even peilen: hoe gaat het? En doorvragen als het nodig is. In dit geval was ik misschien toch te afwachtend geweest.
We gaan minstens één keer per jaar langs bij de meeste klanten. Bij kleine mkb’ers één keer per twee jaar, anders is het te duur. En tussendoor bellen we. Een tip: af en toe gewoon een call van een half uur inschieten. Zo claim je wat tijd en aandacht van je klant. Speelt er niets, ook oké, dan heb je het in ieder geval gecheckt.”
“Soms zeggen werkgevers dat ze een flexibel pensioen willen aanbieden. Of een comfortabel pensioen. Dan is het zaak om goed door te vragen. Wat bedoelen ze daar precies mee? Waarom willen ze het? En wat is hun visie op pensioen? Pas als je de vraag achter de vraag weet, kun je goed adviseren.”
“Ik deel veel berichten op LinkedIn. Daarmee hoop ik ook jonge mensen te inspireren om te starten in het pensioenvak. Er komt zoveel kijken bij dit werk: rekenen, schrijven, politiek, psychologie. Mijn posts zijn meestal persoonlijk. Zo heb ik laatst nog geldles gegeven aan groep 4 op de basisschool. Dan schrijf ik daar een stukje over. Zo laat ik zien hoe afwisselend ons werk is. Je kunt op allerlei plekken komen als pensioenadviseur.”
“Ik vind het leuk om me te verdiepen in innovatieve tools. Artificial intelligence (AI) kan helpen om efficiënter te werken. Zoals tools waarmee je moeilijke taal begrijpelijk kunt opschrijven. Het lijkt me fantastisch als we de betaalbaarheidstoets van een pensioenregeling ook kunnen laten uitvoeren door een tool. Maar dan stuit je ook meteen op privacy-issues. Je kunt niet zomaar persoonlijke gegevens van klanten, collega’s of je eigen onderneming invoeren. Daarom moet je er voorzichtig mee omgaan.”
“Door de nieuwe pensioenregels is er meer dan genoeg werk voor de pensioenadviseur. We moeten elkaar dan ook niet beconcurreren, maar samenwerken. Dat gebeurt gelukkig steeds meer. Herenvest is sinds 2020 onderdeel van Söderberg & Partners. Ik vind het fijn om deel uit te maken van zo’n groot netwerk. Je kunt elkaar makkelijker om advies vragen en ervaringen uitwisselen. Daar heeft de klant ook baat bij, denk ik.”
Achteroverleunen? Dat zit er de komende tijd niet in voor pensioenadviseurs. Het worden drukke jaren, verwachten Martin en Maurice van Tinke Assurantiën. “Onze rol gaat veranderen.”
“Ik heb veel kansen gekregen binnen dit kantoor. Er ging steeds precies op het juiste moment een deur open. Maar ik heb ook hard gewerkt. Als leidinggevende vind ik het belangrijk om naast mijn team te staan. Ik probeer mijn medewerkers vooral te coachen. Elke maand heb ik met iedereen een coachingsgesprek. Ik bied een luisterend oor, en help waar het kan. Maar ik spring niet in elk gat als manager. Vaak vraag ik collega’s eerst: hoe zou je het zelf oplossen? Daar leren ze het meest van.”
“Tijdens bijeenkomsten met andere pensioenadviseurs ben ik vaak de enige vrouw aan tafel. In het begin vond ik dat best spannend, al die oudere mannen met jarenlange ervaring. Wie was ik om mijn mening te geven? Onder andere door coaching kan ik hier nu goed mee omgaan. Ook heb ik veel om feedback gevraagd. Op een gegeven moment ben ik me meer gaan uitspreken. En ik word eigenlijk altijd serieus genomen.
Mijn tip voor andere vrouwen in het pensioenvak is dan ook: gewoon volhouden. Het wordt vanzelf makkelijker. En gebruik af en toe een beetje humor. Dat is ook belangrijk in dit vak. Pensioen is een feestje, toch?”