Heb jij al eens nagedacht over hoe jouw employer brand eruitziet? Dat bepaalt namelijk hoe huidige en toekomstige werknemers jou zien. En of ze voor je willen (blijven) werken. In deze krappe arbeidsmarkt is het slim om daar tijd aan te besteden. Ingewikkeld? Dat valt mee. Met deze tips kun je direct aan de slag.
Met employer branding maak je reclame voor jezelf als een aantrekkelijke werkgever, zowel binnen je organisatie als daarbuiten. Het is een manier om een goede reputatie op te bouwen, zodat mensen weten hoe leuk het is om bij jouw organisatie te werken. Dat maakt het makkelijker om geschikt personeel te vinden. Mensen worden aangetrokken tot jouw organisatie als ze weten dat je een geweldige werkomgeving biedt. Misschien kunnen werknemers bij jou extra pauze nemen tijdens hun horecashift. Of weten ze altijd hoeveel uren ze per maand kunnen maken. Op je vacatures zullen dan meer geschikte kandidaten solliciteren.
Employer branding heeft ook positieve effecten op je huidige medewerkers. Ze kennen de waarden en voordelen van je organisatie dankzij je employer brand, wat hen motiveert en plezier geeft in hun werk. Dit leidt tot een lager verloop, omdat werknemers tevreden zijn en minder snel naar een andere werkgever overstappen. Bovendien zorgt een sterke betrokkenheid ervoor dat je medewerkers goed presteren.
Genoeg redenen dus om aandacht te besteden aan je werkgeversmerk. Maar hoe pak je dat aan?
Hoe begin je met employer branding? De eerste stap is eigenlijk heel logisch: zelfonderzoek doen. Dit betekent dat je als bedrijf goed naar jezelf kijkt en nadenkt over wie je bent en wat je belangrijk vindt. Wat maakt ons bedrijf uniek? Wat zijn onze sterke punten? Wat voor soort werkomgeving willen we creëren? Wat zijn onze kernwaarden? Dit helpt je om te begrijpen wat je te bieden hebt als werkgever.
Dit is minder ingewikkeld dan het misschien klinkt. Je huidige medewerkers geven hier namelijk een belangrijk inzicht in. Luister dus goed naar wat zij te zeggen hebben. Vraag hoe zij naar je organisatie kijken, bijvoorbeeld door middel van vragenlijsten of interviews. Je kan ook een brievenbus neerzetten op een centrale plek op kantoor, waar medewerkers anoniem suggesties, ideeën en meningen in kunnen stoppen. Hoe ervaren ze jou als werkgever? Wat vinden ze goed en wat zouden ze verbeteren? Ga daarbij in op alle aspecten van het werk, zoals het sollicitatie- en onboarding, het salaris, de secundaire arbeidsvoorwaarden en de bedrijfscultuur.
Vergeet ten slotte niet om te kijken naar het beeld dat mensen van buiten je organisatie hebben. Onderzoek wat klanten of oud-medewerkers online over je bedrijf zeggen op social media of vacatureplatforms als Indeed. Ook dit geeft inzicht in het imago van je bedrijf, wat je goed doet en wat er beter kan.
Heb je bepaald wat de identiteit van je bedrijf is en wat je werknemers te bieden hebt? Dan is het tijd om dat verhaal aan de buitenwereld te vertellen. Gebruik hiervoor een zogenaamde EVP: employer value proposition (ook wel EVP genoemd). Hierin geef je kort en krachtig aan wat de voordelen zijn van het werken bij jouw organisatie. Dan heb je het niet alleen over salaris en arbeidsvoorwaarden, maar ook over cultuur en kernwaarden, ontwikkelmogelijkheden en de werkomgeving.
Bij het Openbaar Ministerie benadrukken ze bijvoorbeeld de bijzondere impact die je er maakt: “Het geeft voldoening als een dader een passende straf krijgt, zeker na een langdurig of ingewikkeld onderzoek. Emoties zijn nooit ver weg als je met een slachtoffer praat en we zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid. Ons werk heeft impact. Wij komen op voor de samenleving. Jij ook?”
Zorg dat je een eerlijk verhaal vertelt: als je dingen belooft die je niet kan waarmaken, val je later door de mand. Wees ook onderscheidend. Als je alleen zegt dat er binnen je bedrijf een informele werksfeer is, val je niet op tussen je concurrenten. Je valt wél op als je die informele werksfeer voelbaar maakt met bijvoorbeeld humor, foto’s of video’s.
Stel dat je een start-up bent die zich richt op duurzaamheid. Je wilt je EVP op een laagdrempelige manier naar buiten brengen. Dan kun je een korte video maken waarin medewerkers vertellen waarom ze graag bij jou werken en hoe hun werk bijdraagt aan een duurzamere toekomst. Deel deze video op verschillende social media-platforms en voeg er een pakkende introductietekst aan toe. Zo verspreid je je boodschap op een toegankelijke manier.
Gebruik de volgende middelen om je verhaal te verspreiden:
Een goede indruk naar buiten begint binnen je bedrijf. Wees dus een goede werkgever, ook in je personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden. Wil je mensen aan je binden? Zorg dan zeker voor een goede pensioenregeling. Lang niet alle organisaties vestigen hier de aandacht op, maar je kunt je er juist mee onderscheiden als aantrekkelijke werkgever. Werknemers vinden het pensioen namelijk de belangrijkste secundaire arbeidsvoorwaarde, zo blijkt uit onderzoek. En werkgevers zijn niet verplicht om een pensioenbijdrage te betalen, dus een pensioenregeling is niet vanzelfsprekend.
Besteed intern dus aandacht aan pensioencommunicatie, om het pensioen bij je werknemers onder de aandacht te brengen. Communiceer ook naar buiten toe dat je een pensioenregeling aanbiedt, bijvoorbeeld in je EVP. Zo laat je zien dat je investeert in de toekomst van je werknemers. Dat helpt je namelijk bij het aantrekken van nieuw personeel. Want voor potentiële werknemers die op zoek zijn naar stabiliteit en financiële zekerheid, kan een goede pensioenregeling het verschil maken.
Je huidige medewerkers zijn de belangrijkste ambassadeurs van jouw organisatie. Betrek hen dus actief in het verhaal dat je wil vertellen. Stimuleer hen bijvoorbeeld om persoonlijke verhalen te delen op social media, zoals LinkedIn en Facebook. Zet positieve ervaringen van je medewerkers op je carrièresite, of maak video’s waarin ze hun ervaringen delen. Zo krijgt je bedrijf (letterlijk) een gezicht. Potentiële kandidaten zien dat je medewerkers echt betrokken zijn en plezier hebben in hun werk.
Onderschat ook de kracht van mond-tot-mondreclame niet. Deze vorm van reclame ontstaat vanzelf als je medewerkers oprecht enthousiast zijn over hun baan en er in privésituaties over vertellen. Je kan ook een aanbrengbonus gebruiken, waarbij je medewerkers beloont voor het aandragen van nieuwe kandidaten.
Goed nieuws: je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Er zijn allerlei voorbeelden te vinden van bedrijven die hun employer branding goed voor elkaar hebben. Het kan geen kwaad om inspiratie op te doen uit de manier waarop ze zichzelf presenteren en de middelen die ze inzetten.
Maar let op: blijf bij je eigen verhaal en je eigen stijl. Jouw kracht ligt immers in je unieke kwaliteiten en wat jouw organisatie bijzonder maakt. Laat je inspireren, maar kies een aanpak die past bij jouw identiteit. Zo ontwikkel je een employer-brandingstrategie die authentiek is en jouw organisatie op de juiste manier promoot.