Vanaf 1 januari 2025 voert een aantal steden en gemeenten in Nederland zero-emissiezones in. Vanaf dat moment mogen alleen vrachtauto’s en bestelauto’s die geen CO2 uitstoten nog de stad in.
Een zero-emissiezone is een gebied waar alleen nul-emissie vrachtauto’s en bestelauto’s mogen rijden. Dat betekent dat bijvoorbeeld elektrische voertuigen de zones in mogen, maar diesel- of benzinevoertuigen niet.
Steden en gemeenten bepalen zelf hoe groot de zero-emissiezone is. Het uitgangspunt hiervoor is de combinatie van het stadscentrum, plus de omliggende wijken.
Het invoeren van 0-emissiezones heeft grote invloed op de zakelijke markt. Toch staan we er niet alleen voor; het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat doet er alles aan om de steden (en ondernemers) voor te bereiden op de 0-emissiezones. Van het plaatsen van snelle laadparken tot speciale regelgeving rondom zakelijke leaseauto's.
Vanaf 1 januari 2025 voeren zo’n dertig tot veertig gemeenten de zero-emissiezones in. Het gaat om de grootste gemeenten van Nederland, met daarin belangrijke steden voor de verschillende provincies. In sommige gevallen hebben de gemeenten wél aangegeven dat er een zone komt, maar gebeurt dat pas later dan per 1 januari 2025. In andere gemeenten is nog geen besluit genomen, of zijn er zelfs (nog) geen plannen voor een emissie-vrije zone.
Dit zijn per provincie de steden en gemeenten die de komst van zo’n zone hebben bevestigd:
Let op: in Flevoland en Friesland hebben nog geen gemeenten of steden een zero-emissiezone aangekondigd.
Wil je graag aan de slag met duurzame mobiliteit? En denk je aan elektrische personen- of bestelauto’s? Bereken eenvoudig jouw kostenplaatje.