In 2025 wordt elektrisch rijden in de centra van vele Nederlandse steden een must. Vanaf dan mogen gemeenten zero-emissiezones instellen, waarbinnen nieuwe vracht- of bestelauto's schoon moeten rijden. En niet alleen om die reden wil je overstappen naar duurzaam transport.
Elektrische voertuigen zetten energie efficiënter om in beweging dan een dieselmotor. Er is minder energie nodig voor dezelfde verplaatsing. Bovendien laat elektriciteit zich duurzaam opwekken, terwijl diesel en andere fossiele brandstoffen het milieu altijd zwaar belasten. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland werkte drie voordelen van duurzaam transport uit.
Elektrische bestelbussen stoten geen CO2 en fijnstof uit. Daarnaast berekende TNO dat er 25 procent minder fijnstof vrijkomt door banden- en remmenslijtage, bijvoorbeeld dankzij regeneratief remmen.
Elektromotoren zijn stil, dus elektrische bestelbussen veroorzaken nauwelijks geluidsoverlast. Vooral bij lage snelheden is de winst groot, omdat het bandengeluid dan beperkt blijft.
TNO onderzocht de klimaatimpact van onder andere dieselauto’s en BEV’s, de elektrische bedrijfsauto’s. Een elektrische bestelbus op groene stroom stoot over de gehele levensduur bij 220.000 kilometer 75 gram CO2 per kilometer uit. Dat is 180 procent minder dan een dieselbus (210 gram CO2 per kilometer). TNO hield rekening met zowel de uitstoot tijdens gebruik als voor de productie, het onderhoud en recycling of sloop.
Vanaf 1 januari 2025 voeren zo’n dertig tot veertig gemeenten hun zero-emissiezones in. Dat betekent dat je zonder duurzaam transport niet meer welkom bent in bijvoorbeeld het stadscentrum. Bestelauto’s mogen geen CO2 meer uitstoten. Elektrische bestelbussen blijven welkom in de zones.
Ten slotte is duurzaam transport voor steeds meer ondernemers goedkoper dan een dieselbus. Bereken online zelf wat elektrisch rijden jou onderaan de streep kost.