In de podcastserie Ondernemerslust blikken we met zes ondernemers terug op de weg die ze tot dusver aflegden. Wat ging er goed, wat kon beter en hoe gaan ze om met uitdagingen die op hun pad komen? Deze keer: Teun van Leijsen, oprichter van Stoov.
Het verhaal van Stoov begint in 2012 als de vrouw van Teun zwanger is van hun eerste kindje. Ze zijn net verhuisd naar De Bilt en zijn vrouw zit graag buiten. Jammer genoeg is het daar vaak te koud voor. Het brengt Teun op het idee om een warmtekussen voor haar te maken. Techniek had altijd al zijn interesse. Hij koopt wat materiaal op Amazon en gaat in de schuur aan de slag met een soldeerbout.
Fast forward naar nu. Vandaag de dag zijn de warmtekussens van Stoov een begrip in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Oostenrijk. Met vijftig man personeel en een omzet van tientallen miljoenen is Stoov een totaal ander bedrijf geworden, inclusief een nieuwe CEO. Hoe dat allemaal ging, vertelt Teun in de podcast. In dit artikel blikken we met hem terug op de vijf belangrijkste momenten in zijn ondernemerschap.
“Dat is toch wel de ontwikkeling die Stoov heeft doorgemaakt. Ik begon het bedrijf in 2014 met een idee waarvan ik niet wist of er überhaupt vraag naar was. Zes jaar later, in 2020, was dat een gezond bedrijf met een miljoenenomzet. Dat we onze focus verlegden van de horeca naar consumenten was een schot in de roos. Vanaf dat moment waren we een gezond, winstgevend bedrijf dat kon gaan schalen.”
“Er was de afgelopen negen jaar niet echt één grote tegenslag. Maar de eerste jaren waren zeker niet makkelijk. Ik had een rotsvast geloof in mijn idee, maar de rest van de wereld was een stuk minder overtuigd. In het begin moest ik mensen tot in den treure uitleggen dat ik zeker wist dat we met deze technologie impact konden maken, zowel business-wise als op het gebied van duurzaamheid. Als zoveel mensen aan je idee twijfelen, ga je dat automatisch zelf soms ook doen. Gelukkig lig ik niet snel ergens wakker van en bruis ik van de energie en doorzettingsvermogen. Als er van de honderd telefoontjes maar twee raak zijn, geven die twee telefoontjes me de energie om er de volgende ochtend weer met frisse moed tegenaan te gaan. Bijvoorbeeld toen het opschalen in de horeca niet lukte. Dat was vervelend, maar het leerde ons ook dat we flexibel moesten blijven om mee te kunnen blijven bewegen met de markt. Dat inzicht hielp ons enorm om de groei van de laatste jaren te kunnen managen. En uiteindelijk valt elke tegenslag in het niet bij de successen en learnings die je kunt vieren.”
“Twee jaar geleden zaten we op kantoor nog met acht man, nu zijn dat er ruim vijftig. Zo hard groeien is geweldig, maar in die groei schuilt ook onze grootste uitdaging: de boel bij elkaar houden. We willen blijven groeien naar een grote, schaalbare en duurzame organisatie. Maar wel een waarin onze medewerkers tevreden, gemotiveerd en gelukkig zijn. We doen het samen, soms is het een beetje ‘us against the world’. Het samen doen zit hem voor ons in transparantie over hoe we ervoor staan. Iedereen heeft realtime inzicht in de cijfers en geeft gevraagd en ongevraagd haar of zijn mening. We zijn volledig open en eerlijk naar elkaar. Dat gevoel van een ‘clan’ zijn en de onderlinge betrokkenheid is ontzettend groot, en dat moeten we koesteren en bewaken, hoe groot we ook worden.”
“Ik kreeg door de jaren heen eindeloos veel adviezen. Maar het beste advies kreeg ik van mijn vrouw, Marly. Zij gaf me twee cruciale tips. De eerste was ‘om gewoon te beginnen met ondernemen’. Ze had gelijk, je kunt ergens over blijven praten, maar op een gegeven moment moet je het gewoon doen. Haar tweede advies was om vooral goed op mezelf te blijven letten. ‘Self-care first’ is niet alleen een van mijn leidende principes geworden, maar van het hele bedrijf. De gedachte is dat je eerst voor jezelf moet zorgen voordat je voor anderen kunt zorgen. Voor mij zit die self-care in aandacht voor mezelf, mijn persoonlijke ontwikkeling en mijn fysieke fitheid. Ik houd mijn veertigplus-jarige lijf fit en mijn hoofd leeg door regelmatig hard te lopen, te mountainbiken of te sporten met een personal trainer. Na zo’n workout kan ik de wereld weer aan.”
“We zijn nog maar net begonnen. Als ik droom, zie ik Stoov als een wereldwijd merk dat met zijn duurzame propositie overal mensen verwarmt. In de landen waar we nu actief zijn, zijn we marktleider. Maar in de helft van de wereld zetten mensen in de winter nog de kachel aan. Die mensen wil ik kennis laten maken met onze duurzame, warmte-ervaring zodat zij in plaats van naar de kachel, naar hun Stoov grijpen als ze het koud hebben. In 2030 willen we honderd miljoen mensen persoonlijk verwarmen. Daarvoor moeten we onze omzet elk jaar verdubbelen. Hoe we dat gaan doen? Door onze thuismarkten te versterken, nieuwe markten aan te boren, het assortiment verder te verbreden en voorop te blijven lopen op het gebied van innovatie. Of ik die droom echt zie uitkomen? Absoluut, we hebben voor hetere vuren gestaan.”
Studie Bedrijfskunde, Vrije Universiteit Amsterdam.
Waardevolle sparringpartner Met mijn vrouw Marly bespreek ik alle persoonlijke dingen. Als ik vastloop in mijn gedachten, weet zij vanuit intuïtie altijd de vinger op de juiste plek te leggen. Daarna kan ik weer vooruit. Voor al het zakelijke klop ik aan bij Niek Veendrick, mijn business partner en de CEO van Stoov. Wij zijn als mens totaal anders geprogrammeerd. Ik ben de emotie van het merk; hij de ratio. Wat het zo waardevol maakt, is dat hij en ik vaak via een compleet ander denkproces tot dezelfde conclusie komen. Juist doordat we zo anders zijn, houden we elkaar scherp.
Tip om fit te blijven Voor mentale fitheid: veel met mensen – peers en coaches – praten en delen wat je bezighoudt. Om fysiek fit te blijven is bewegen voor mij de beste manier.
Guilty pleasure Mijn elektrische mountainbike
Beste stressbestrijding Een rondje op die elektrische mountainbike op de Utrechtse Heuvelrug. Vooral rondom Amerongen en Leersum is het prachtig.
Ultieme ontspanning na een drukke werkdag Thuiskomen, m’n kloffie aandoen en even voetballen met de kinderen. Of gewoon doelloos door de tuin lopen en iets zien wat opgeruimd, gemaakt of gemaaid moet worden en me daar dan vol op storten.
Favoriete vakantiebestemming Overal waar bergen zijn en sneeuw ligt.
Doe jij ook het liefst een rondje op de mountainbike om je hoofd leeg te maken? En wil je, net als Teun, ervoor zorgen dat al je werknemers mentaal en fysiek fit zijn? Met onze zorgverzekering zijn ze niet alleen verzekerd maar hebben ze ook veel voordelige extra's om uit te kiezen.