In de podcastserie Ondernemerslust blikken we met zes ondernemers terug op de weg die ze aflegden. Wat ging er goed, wat kon beter en hoe gaan ze om met uitdagingen? Deze keer: Shirley Schijvens, eigenaar van Schijvens Bedrijfskleding.
Schijvens Bedrijfskleding maakt al honderdzestig jaar bedrijfskleding. Onder andere de medewerkers van Albert Heijn, McDonald’s, KLM, Transavia en HEMA dragen hun kleding. Sinds Shirley – de vijfde generatie én de eerste vrouw aan het roer – het familiebedrijf in 2005 samen met broer Hugo overnam, is de werkwijze radicaal veranderd. Onder haar leiding werd het bedrijf het tweede duurzaamste bedrijf van Europa. Vandaag de dag zet Shirley zich met ziel en zaligheid in om de textielindustrie te verduurzamen.
Het zaadje voor de koerswijziging wordt geplant als Shirley jaren geleden voor het eerst in een fabriek in Bangladesh is. Noodgedwongen hebben ze daar dan namelijk een deel van de productie naar toe verplaatst. “De eerste keer in zo’n fabriek was een totale cultuurshock. Hoe konden deze mensen zo arm zijn en onder zulke slechte omstandigheden werken, terwijl wij het zo goed hebben? Ik was compleet uit het veld geslagen. Dat moest anders.”
Vanaf dat moment is duurzaamheid een van de leidende thema’s in het bedrijf. “Ik wilde onze verantwoordelijkheid nemen. Ik ben niet zo naïef om te denken dat ik de hele industrie of de wereld kan veranderen, maar de fabrieken en de mensen waar wij mee werken, daar kunnen we wél iets voor betekenen.”
Met de nodige investeringen en vooral veel praktische oplossingen zorgde Schijvens er de afgelopen jaren voor dat de mensen die hun bedrijfskleding maken, dit onder goede, veilige arbeidsomstandigheden doen en dat ze van hun salaris rond kunnen komen. Ook wil het bedrijf de textielindustrie veranderen. Schijvens streeft naar een circulaire economie waarin producten volledig herbruikbaar zijn. Ze zijn goed op weg: vandaag de dag wordt ongeveer tachtig procent van alle producties duurzaam en circulair geproduceerd. In de podcast vertelt Shirley over hun bijzondere reis naar een van de meest duurzame bedrijven van Nederland.
“Onze koploperspositie op het gebied van duurzaamheid. De afgelopen jaren werden we onder meer uitgeroepen tot tweede duurzaamste bedrijf van Europa en kregen we de Nederlandse Circular Award. Naast nog een mooi rijtje andere onderscheidingen. Die prijzen hebben we niet voor niets gewonnen. We zijn hard op weg naar een volledig circulair systeem, we introduceerden leefbare lonen en maken ons hard voor women empowerment. Ik spreek met ministers en zelfs met het Europees Parlement over hoe je in deze industrie impact kunt maken. Dat we dat met ons bescheiden familiebedrijf met een omzet van ‘slechts’ 25 miljoen euro voor elkaar krijgen, vind ik echt te gek. De absolute kers op de taart was toen Koning Willem-Alexander in 2020 langskwam om ons daar persoonlijk mee te feliciteren."
“De sluiting van ons atelier in augustus 2010. Hoe graag we het ook wilden, we konden gewoon niet meer concurreren met prijzen in landen als Turkije, China en Bangladesh. Na honderdvijftig jaar moesten we niet alleen onze productie laten gaan, maar ook tientallen mensen die al jarenlang bij ons werkten. Het was het ergste wat ik ooit in mijn carrière heb meegemaakt. Iedereen stond te huilen. Het hielp niet mee dat in diezelfde maand mijn moeder overleed en ik door een scheiding heen ging. Een deel van de medewerkers hebben we kunnen houden – onder andere in het magazijn en op kwaliteitscontrole – en via mijn netwerk kon ik enkele anderen aan een baan helpen. Doordat we heel lang te hoge kosten hadden gemaakt, kwamen we bij bijzonder beheer van de bank terecht. Al met al was het absoluut de grootste tegenslag in de geschiedenis van het bedrijf. Tegelijkertijd is de periode ook ergens goed voor geweest. Ik herinner me nog dat ik in die tijd sprak met Frits van Eerd van Jumbo. Hij noemde het ‘misschien wel het beste dat het bedrijf kon overkomen’. ‘Soms zijn er heftige gebeurtenissen nodig om een reset door te kunnen voeren en een nieuwe strategie voor de toekomst uit te stippelen,’ zei hij. Hij had gelijk. Onze stap naar de lagelonenlanden betekende het begin van de duurzaamheidstransitie.”
“Er komt niet één grote uitdaging in me op. Uiteindelijk wil ik uiteraard het bedrijf overdragen aan de volgende generatie. Mijn twee stiefkinderen werken in het bedrijf, net als mijn schoondochter. Over die opvolging maak ik me dus niet zo druk. Als er iets is waar ik meer op moet letten, is het mijn work-life balance. Die kan veel beter. Sporten, gezond leven, en avonden en weekenden minder of helemaal niet werken. Tijd maken voor andere dingen dan werk is mijn grootste uitdaging.”
“Ik heb altijd meegekregen om trouw te blijven aan mijn eigen waarden. Dat advies heb ik niet per se van één iemand gekregen, maar is meer een les die ik door de jaren heen leerde. Ik wil altijd eerlijk zijn, what you see is what you get. Toen ik bijvoorbeeld vond dat we naar klanten toe transparant moesten zijn over de kostprijs, was mijn vader het daar absoluut niet mee eens. Terwijl eerlijkheid voor mij een must is. Doordat ik altijd dichtbij mezelf en mijn waarden blijf, kom ik nooit met mezelf in de knoei.”
“Zakelijk gezien droom ik dat de volgende generatie ooit het bedrijf overneemt en onze duurzame koers succesvol verder uitbouwt. Ik hoop dat we nog heel veel duurzame ontwikkelingen aanjagen en de textielindustrie stapje voor stapje verduurzamen. Persoonlijk droom ik ervan om ooit samen met mijn man, Jaap, naar Thailand te verhuizen. Sinds mijn twintigste ben ik verliefd op het eiland Ko Tao. Als we daar ooit een barretje kunnen openen, zou mijn droom compleet zijn.”
Studie Hogere Hotelschool, Maastricht.
Waardevolste sparringpartner Jaap, mijn man. Hij blinkt uit in dingen waar ik niet goed in ben. Hij leerde me om altijd op mijn onderbuik te vertrouwen. Zonder dat vertrouwen had ik nooit kunnen bereiken wat we bereikt hebben. We kennen elkaar vijftien jaar, waarvan tien jaar getrouwd. We zijn 24/7 samen en dat verveelt nooit. Sterker nog, als we langer dan een uur niet samen zijn, sturen we elkaar hartjes. Klef hè?
Tip om fit te blijven Ik ben veel te weinig bezig met mijn gezondheid. Jaap en ik zijn een paar jaar geleden gestopt met roken, maar ik drink elke dag een glas wijn. In ons huis hebben we wel een zogenaamde ‘sportkamer’, maar daar breng ik niet heel veel tijd door. Ik zit veel, houd van lekker eten en beweeg te weinig: geen goede combinatie. Ik wandel graag en zou dat veel vaker willen doen, maar in de drukte is dat het eerste wat er bij inschiet. Daar moet ik echt wat aan doen.
Guilty pleasure Wijn.
Beste stressbestrijding Uitgebreid koken.
Ultieme ontspanning na een drukke werkdag Uitgebreid koken met een glas wijn.
Favoriete vakantiebestemming Thailand.
Wil jij, net als Shirley, groot worden op het gebied van duurzaamheid? Bij Nationale-Nederlanden weten we dat duurzame bedrijven het meest toekomstbestendig zijn. Daarom helpen we graag om samen aan de slag te gaan met duurzaamheid.