Een vijfde deel van de broeikasgassen in Nederland wordt uitgestoten door wegverkeer. En dat terwijl bij elektrisch rijden geen schadelijke stoffen vrijkomen. Door als ondernemer over te stappen naar duurzaam transport, draag je bij aan een beter klimaat.
Of je nu een enkel dieselbusje bezit of je beheert een heel wagenpark, in de toekomst is overstappen op elektrisch rijden de enige optie. De overheid werkt aan een flink aantal wetswijzigingen die tot vermindering van de CO2-uitstoot moeten leiden om daarmee de doelen van het Klimaatakkoord te halen. Vanaf 2025 wordt elektrisch rijden in de centra van vele Nederlandse steden een must. Vanaf dan mogen gemeenten zero-emissiezones instellen, waarbinnen nieuwe vracht- of bestelauto's schoon moeten rijden. Ook worden dan de regels voor bestaande milieuzones strenger. Alleen voertuigen met minimaal emissieklasse vier of vijf mogen dan het centrum van steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag nog in. Vanaf 2035 mogen er in de EU helemaal geen nieuwe auto's met benzine- of dieselmotor meer verkocht worden.
Daarom is nu het moment om met jouw wagenparkbeheer op de toekomstige wetswijzigingen in te spelen. Dag dieselbusje, hallo elektrische bestelbus. Een bedrijf om een voorbeeld aan te nemen is de Bakkerswerkplaats in Rotterdam, waar ze hun ambachtelijke brood bakken in een elektro-oven. De helft van de bestelauto’s waarmee hun bezorgers broodbestellingen bezorgen is elektrisch.
Elektrisch rijden is stiller, schoner en klimaatneutraler. Het heeft een gunstig effect op de luchtkwaliteit en veroorzaakt minder geluidsoverlast. Helemaal zonder fossiele brandstoffen en CO2-uitstoot is de productie van elektrische voertuigen (nog) niet. En ook de stroom waarmee je je elektrische bestelbus zult opladen, is niet altijd groen. Maar zet je de hele levensduur van bijvoorbeeld een kleine elektrische auto af tegen eentje die op fossiele brandstoffen loopt, dan is de totale CO2-uitstoot ruim zestig procent lager. Wek je zelf de stroom voor je bedrijfsauto's op met zonnepanelen, dan voorkom je nog meer broeikasgassen.
Door de genoemde wetswijzigingen maakt de Nederlandse overheid het rijden in broeikasgas-uitstotende auto's onaantrekkelijker. Tegelijkertijd stimuleert het ondernemers naar elektrisch over te schakelen. Bijvoorbeeld door fiscale voordelen te bieden zoals geen wegen- en aanschafbelasting en minder bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak. Ondernemers kunnen ook subsidie aanvragen voor het aanschaffen of leasen van emissieloze auto's (SEBA) en het laten plaatsen van laadpalen (MIA).
Subsidies of niet, de aanschafprijs van een e-auto is even slikken. Maar het is niet alleen de aanschafprijs die het financiële plaatje bepaalt. In het dagelijks gebruik is elektrisch goedkoper dan een benzine- of dieselauto: een batterij opladen kost minder geld dan een tank volgooien. Ook zijn er lagere onderhoudskosten: de onderdelen zijn minder aan slijtage onderhevig. Volgens een berekening van Milieu Centraal kost een elektrische koopauto maandelijks iets meer dan een benzine koopauto: 750 i.p.v. 710 euro. De subsidie op de aanschafprijs is daarbij niet meegerekend.
Een zakelijke lease maakt het overstappen naar elektrisch rijden overzichtelijk. Je betaalt maandelijks een vast bedrag, inclusief onderhoud en belastingen. Alleen de kosten voor het opladen en eventuele boetes komen nog boven op de leaseprijs. Daarnaast zijn er fiscale voordelen: de btw is aftrekbaar en de kosten ook. Je kunt kiezen uit een financial lease, waarbij de Belastingdienst je ziet als eigenaar van de auto, of een operational lease, waarbij je als huurder wordt beschouwd. Lees meer over de verschillende leasevormen of maak een berekening van de kosten.
De tweedehandsmarkt van elektrische voertuigen komt op gang doordat elektrische leasecontracten aflopen. Een goed moment om een tweedehands e-auto te overwegen. Aangezien de actieradius van oudere modellen veelal lager is dan van de gemiddelde nieuwe e-auto, zijn occasions vooral interessant voor ondernemers die tussen laadbeurten door niet al te veel kilometers maken. Toch blijkt een tweedehands e-auto een prima investering. Door de goede kwaliteit van de accu's (die na drie tot vijf jaar nog altijd op gemiddeld negentig procent van de originele capaciteit functioneren) hebben elektrische auto's een heel veel langere levensduur dan oorspronkelijk gedacht. Bovendien gelden de subsidies en financiële voordelen genoemd in stap drie ook voor tweedehandsmodellen.
Stap je over op een elektrische auto, bestelbus of zelfs een heel wagenpark, dan volgt automatisch de vraag: hoe ga je opladen? De laadoplossing die het best bij jouw zaak past, is afhankelijk van hoeveel je rijdt en op welke tijdstippen. Heb je een bedrijfsterrein, dan liggen laadpalen voor de hand; zo niet, dan is een laadpunt aan de muur een optie. Nemen jouw werknemers de auto 's avonds mee naar huis, dan plaats je wellicht liever een laadpaal op hun oprit. Moet er tussen klantbezoeken door kort bij kantoor opgeladen worden? Dan zijn snelladers het overwegen waard. Zonnepanelen kunnen, wanneer er overdag wordt geladen, een extra stap richting duurzaam ondernemen zijn. Je kunt, zeker als zzp'er, ook gaan voor een publieke paal in de buurt.
Vergeet niet dat laadpalen ook onderhouden moeten worden. Niets is vervelender dan een oplaadpunt dat niet werkt. Leveranciers van laadpalen bieden meestal serviceabonnementen aan.
Per model, type en bouwjaar zijn er grote verschillen in actieradius - de afstand die je elektrische voertuig kan afleggen tussen twee oplaadbeurten. De actieradius van de populairste elektrische bestelbus in ons land, de Ford Transit, is een dikke 300 km. Aangezien een hogere actieradius een hogere aankoopprijs met zich meebrengt, kan het lonen je behoefte zorgvuldig te berekenen. Krijg je laadstress bij het idee van een e-auto met een kleine actieradius? Niet nodig. Nederland heeft het grootste aantal publieke laadpunten in heel Europa.
Ga je voor elektrisch, dan wil je deze flinke investering natuurlijk goed beschermen. Tegen diefstal, hagelschade of schade door een botsing, bijvoorbeeld. Nationale-Nederlanden biedt een uitstekende zakelijke autoverzekering voor ondernemers. Heb je meer dan zeven (elektrische) bedrijfsauto's in je wagenpark? Dan is er wagenparkverzekering.
Wil je graag aan de slag met duurzame mobiliteit? En denk je aan elektrische personen- of bestelauto’s? Bereken eenvoudig jouw kostenplaatje.