Vraag het vijf van je collega’s of mede-ondernemers en de kans is groot dat er minimaal eentje bij zit die ‘nooit elektrisch gaat rijden’. Diegene weet het zeker, en heeft daar heel duidelijke redenen voor.
Tenminste, dat geldt als je afgaat op de argumenten die de 'no-believers' gebruiken. Het gaat vaak om drie hardnekkige mythes, die stuk voor stuk niet waar blijken. We zetten ze voor je op een rij, en leggen je uit waarom het wél een goed idee is om nu in te zetten op elektrisch rijden.
Als jij bijvoorbeeld vanwege de aankomende zero-emissiezones nadenkt over elektrische bedrijfsvoertuigen zijn dit de tegenargumenten die je waarschijnlijk vaak hoort:
Ze zijn stuk voor stuk niet waar. Het zijn drie hardnekkige mythes. Daarom leggen we je graag uit hoe het wél zit. Zodat jij een eerlijke afweging kunt maken. Om zelf te bepalen wanneer je de stap zet naar elektrisch.
Niemand kan de toekomst voorspellen, dus het is onzeker hoe de (bedrijfs)auto’s op waterstof zich zullen ontwikkelen. Momenteel zijn er nauwelijks bestelwagens op waterstof beschikbaar. Bovendien is het aantal ‘tankstations’ voor waterstof in Nederland nog heel beperkt.
Als je met jouw bedrijf de zero-emissie zones in wilt, lijkt het niet verstandig om te wachten op waterstof. Het is hoogst onzeker of er tijdens de introductie van de zones in 2025 voldoende bestelauto’s op waterstof en tankstations voor waterstof zijn.
Het klopt dat je een elektrische auto moet opladen. Steeds meer auto’s hebben een actieradius van vierhonderd kilometer of meer. Bestelwagens rijden gemiddeld minder dan tweehonderd kilometer per dag. Zelfs in winterse omstandigheden blijft er dan ruim voldoende over.
Dus plan je de routes die je zakelijk rijdt efficiënt in en gaat het vooral om ritten in en rond het stadscentrum? Dan kun je de accu prima buiten werktijd opladen. Door de auto na de werkdag aan de stekker te hangen is de accu ’s morgens weer vol en kun je daar de hele dag mee rijden.
Dit klopt als je alleen kijkt naar de aanschafprijs. Een elektrische bestelauto is dan inderdaad vaak duurder dan een traditionele bestelwagen op diesel.
Onderaan de streep ziet de berekening er heel anders uit. Je krijgt tot duizenden euro’s subsidie en belastingvoordeel op een elektrische bestelwagen. Bovendien is elektrisch laden voordeliger dan diesel tanken. Daarnaast betaal je geen wegenbelasting en zijn de kosten voor onderhoud op termijn tot 35 procent lager.
Dus wil je een eerlijke vergelijking maken? Bereken het totale kostenplaatje. Dan merk je dat elektrische bestelwagens in veel gevallen nu al voordeliger zijn.