De Verandering: Sezer Duygulu van Home of People over hoe hij na jaren van prima omzet draaien eindelijk groot succes boekt
Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg. Dus ja, het is spannend en onzeker, maar een verandering aangaan kan je óók helpen om succesvoller te zijn. Dat weet ook Sezer Duygulu, eigenaar van uitzendorganisatie Home of People.
Zijn investering in een gloednieuw bedrijfspand in 2015 was een enorme gok, maar wel een met grote positieve gevolgen. Wie Sezers naam googelt, komt het in elk artikel tegen: het leven van de Haagse ondernemer zou lezen als een spannend jongensboek. Een verhaal dat begint als Sezer negen jaar is en hij zijn eerste baantje scoort op de Haagse markt en eindigt in de top van de Nederlandse uitzendmarkt. Niet dat het boek daarmee uit is. Als het aan de ondernemer ligt, is hij pas net begonnen. “Wij hadden het vroeger niet breed thuis”, begint Sezer zijn verhaal. “Vanaf mijn negende ben ik na schooltijd gaan werken, voor het huishoudpotje. Ik begon als puinruimer op de Haagse markt, heb auto’s gewassen, schoongemaakt, gewerkt als bouwopruimer, bij een tapijtzaak. Als je wílt werken, kún je werken, merkte ik al snel. Het viel me bovendien op dat er vaak een tekort was aan goed personeel. ‘Waarom begin je geen uitzendbureau?’ vroeg mijn moeder toen ik achttien werd. Ze gaf me 64 euro van haar laatste centen om me in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, ik verzon een naam en uitzendbureau Solutions was geboren. In de loop der jaren had ik aardig wat connecties opgedaan; al gauw haalde ik mijn eerste klant binnen.”
Fast forward naar 2015. Uitzendbureau Solutions loopt al jaren goed, maar grote successen blijven uit. “Ik huurde een oude kantoorruimte van dertig m² en had inmiddels drie mensen op kantoor zitten”, gaat Sezer verder. “We groeiden gestaag, maar ik kwam lastig binnen bij nieuwe klanten. Mijn Turkse afkomst werkte niet in mijn voordeel; in die tijd waren er veel malafide bureaus actief in de uitzendbranche, vaak óók van Turkse komaf. Bedrijfjes die hun uitzendkrachten onderbetaalden, afspraken niet nakwamen. Hoe frustrerend ook, ik begreep de angst en de argwaan van potentiële klanten. Daar kwam bij dat we als klein bureau vaak niet serieus werden genomen. En ook dát begreep ik. Stel: een grote naam als Heineken heeft uitzendkrachten nodig en benadert hiervoor twee uitzendbureaus die allebei met dezelfde offerte komen. Bedrijf A is een professionele organisatie, gehuisvest in een luxe kantoorpand. Bedrijf B huurt een ruimte in een ballentent, middenin een woonwijk. Dan is de keuze gauw gemaakt. Ik besefte dat we met onze huidige werkwijze nóóit mee konden gaan doen met de grote spelers.”
De ondernemer besluit een grote stap te nemen. Want om te kunnen groeien, moet er iets veranderen. Sezer: “Om serieus genomen te worden, moesten we iets doen aan onze uitstraling. Ik besloot al mijn spaargeld te investeren in een stuk grond in De Lier en een gloednieuw kantoorpand te laten bouwen. Compleet van glas, om transparantie en betrouwbaarheid uit te stralen. En, dacht ik: beter in één keer groot, dan later kantoorruimte bijbouwen.” Solutions bestaat op dat moment uit zeven werknemers. Het kantoorpand? Duizend vierkante meter groot. “In het begin zaten er drie mensen boven en vier beneden”, lacht Sezer. “Ik had alles compleet laten inrichten met bureaus en computers. Als ik ’s ochtends op kantoor kwam, liep ik de kamers langs om her en der wat lampen aan te doen. De ene dag in de ene ruimte, de volgende dag in een andere. Zo leek het alsof er heel wat mensen aan het werk waren. Pure bluf, natuurlijk. Maar het werkte! Potentiële klanten hadden er ineens vertrouwen in.” Het nieuwe glazen kantoorpand werkt als een katalysator voor Solutions. In 2016 groeit het bedrijf exponentieel. Sezer: “Dat kón ook, dankzij ons nieuwe pand. We hadden de ruimte om uit te breiden en werden eindelijk serieus genomen in de branche.”
Toch is niet al het succes te wijten aan de bouw van een nieuw kantoor. Ook de manier waarop Sezer en zijn team voor hun medewerkers en uitzendkrachten zorgen, krijgt eindelijk meer bekendheid. “Mond-tot-mondreclame is ons beste marketinginstrument”, weet Sezer. “Tevreden mensen zorgen voor méér tevreden mensen. Opdrachtgevers werken graag met ons samen omdat we onze beloftes nakomen en uitzendkrachten werken graag vóór ons omdat we goed voor ze zorgen. Dat móet ook wel, zij zijn onze bouwstenen. Zonder hen zijn we niets.” Een groot deel van deze uitzendkrachten komt uit landen als Polen, Spanje en Portugal. Sezer: “Deze mensen verlaten hun vertrouwde omgeving om hier te komen werken. Aan ons de taak om voor een warm thuis te zorgen. De misstanden in de uitzendbranche zijn niet mals: onderbetaling, vieze huizen, vijftien mannen in een eengezinswoning. De woningen die wij huren voor gastarbeiders zijn zodanig dat ik er zelf met mijn gezin zou willen wonen. We zorgen voor een begeleider die de taal spreekt en hij of zij begeleidt het hele proces van de arbeidsmigranten, van een bankrekening tot een BSN-nummer.”
In 2021 neemt Solutions het bedrijf T&S Flexwerk in Waalwijk en recruitmentkantoor TENS Holanda in Madrid over en in 2022 lanceert het een nieuwe groepsnaam: Home of People. Die naamswijziging betekent het startschot voor een periode van nog meer versnelling. Met direct resultaat: sinds november 2023 behoort ook NWH Jobs uit Noordwijkerhout tot Home of People. Successen waar de ondernemer vroeger alleen maar van kon dromen. Hoe gaat hij daarmee om? Sezer: “Gewoon door blijven werken. Ik help mee op de administratie als dat nodig is en ben niet te beroerd om de stofzuiger te pakken. En ik ben nog steeds iedere dag om 05.00 uur op kantoor om de opstart van onze flexwerkers mee te maken. Stilstaan en naar mijn succes kijken, doe ik eigenlijk nauwelijks. Natuurlijk ben ik trots. Maar ik doe het niet alleen, in mijn eentje kan ik niets. We doen het met het team.” Aan stoppen denkt de ondernemer niet. De ambitie: binnen enkele jaren uitgroeien tot een volwaardige top-10 speler in de Nederlandse General Staffing markt. “De ladder is lang genoeg om te blijven klimmen”, besluit Sezer. “Zolang je maar de juiste mensen om je heen kunt blijven verzamelen.”
Aantal medewerkers:150 medewerkers op kantoor en een poule van meer dan 3000 uitzendkrachten.
Ambitie: Doorgroeien tot een volwaardige top-10 speler in de Nederlandse General Staffing markt, met behoud van onze kernwaarden: betrouwbaarheid, flexibiliteit en afspraak is afspraak. Maar dat doel eenmaal bereikt, zal ik mijn ambitie vast weer opnieuw bijstellen.
Ondernemerstip: Laat je niets wijsmaken door iemand die zegt je dat je iets niet kan. Blijf doorgaan, blijf dromen, blijf geloven in jezelf.
Heb jij, net als Sezer, een glazen kantoorpand? Of overweeg je een bedrijfsgebouw midden in de stad? Met de gebouwenverzekering hoef je je over materiële schade geen zorgen te maken.