Met speciale telefoons en hulpmiddelen om te bellen kunnen doven en slechthorenden of mensen met een motorische handicap toch gebruikmaken van telefonie.
Voor vergoeding van teksttelefoons moet je aan deze criteria voldoen:
Voor vergoeding van beeldtelefoons moet je aan deze criteria voldoen:
Je kunt voor vergoeding van hulpmiddelen voor het kiezen van telefoonnummers en telefoonhoornhouders in aanmerking komen als je motorisch gehandicapt bent. Als je motorisch zeer zwaar gehandicapt bent, kun je in aanmerking komen voor telefoons die te bedienen zijn met omgevingsbesturingsapparatuur.
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding telefonie (doven en slechthorenden) | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | Max. 70% van de rekening en nooit meer dan het maximumtarief |
Er is geen vergoeding vanuit de aanvullende verzekeringen.
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen. Lees meer over de eigen bijdrage.
De vergoeding valt niet onder het eigen risico. Lees meer over het verplichte en vrijwillige eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: Apps voor doven en slechthorenden om te bellen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Voordelen voor jou:
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Lees meer over niet-gecontracteerde zorg.
Maak je gebruik van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan vraag je eerst een akkoordverklaring aan bij Nationale-Nederlanden. Je moet een medische diagnose van de behandelend arts bijvoegen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom je dit hulpmiddel precies nodig hebt. Heb je een auditieve handicap? Dan moet je een audiogram bijvoegen.
Stuur om een akkoordverklaring aan te vragen bovenstaande documenten naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 90152
5000 LD Tilburg
Bekijk de vergoeding vanuit de basisverzekering en aanvullende verzekering.
De vergoeding hangt af van de basisverzekering die je hebt. En of wij een contract hebben met jouw zorgverlener. Bekijk hieronder hoeveel je vergoed krijgt vanuit je basisverzekering:
Vergoeding telefonie (doven en slechthorenden) | Zorg Vrij (combinatiepolis) | Zorg Voordelig (naturapolis) |
---|---|---|
Zorgverlener met contract | 100% | 100% |
Zorgverlener zonder contract | 100% | 70% |
Klik hieronder je basisverzekering aan. Bekijk daarna hoeveel je vergoed krijgt vanuit je aanvullende verzekering:
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Aanvullende verzekering | Vergoeding |
---|---|
Alle aanvullende verzekeringen | Geen vergoeding |
Je hoeft geen wettelijke eigen bijdrage te betalen.
Je hebt geen eigen risico.
Je kiest zelf jouw leverancier bij je in de buurt. Je kunt jouw selectie verfijnen op: Apps voor doven en slechthorenden om te bellen.
Nationale-Nederlanden maakt afspraken met zorgverleners en leveranciers over de kwaliteit van de zorg en over de tarieven. Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor. Voordelen voor jou:
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bekijk hieronder het verschil:
Wij vergoeden de zorg 100%. Het maakt niet uit of deze zorg wordt geleverd door een gecontracteerde of door een niet-gecontracteerde zorgverlener. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Maak je gebruik van een leverancier waarmee Nationale-Nederlanden geen overeenkomst heeft? Dan vraag je eerst een akkoordverklaring aan bij Nationale-Nederlanden. Je moet een medische diagnose van de behandelend arts bijvoegen. Hierin geeft de arts aan welke beperkingen er zijn en waarom deze voorziening gewenst is. Heb je een auditieve handicap? Dan moet je een audiogram bijvoegen.
Stuur om een akkoordverklaring aan te vragen bovenstaande documenten in naar:
Nationale-Nederlanden
t.a.v. Medische Beoordelingen
Postbus 90152
5000 LD Tilburg
Terug naar het overzicht van vergoedingen
We kunnen je op verschillende manieren helpen.