Het is 2024: kan ik nog een zorgverzekering aanvragen of mijn zorgverzekering wijzigen?
Je verzekering aanpassen kon tot en met 31 december 2023. Aanpassingen die je nu nog doorgeeft gaan pas op 1 januari 2025 in. In bepaalde situaties kun je jouw verzekering ook tussentijds aanpassen. Lees meer over het wijzigen of tussentijds aanpassen van je zorgverzekering.
Heb je je verzekering bij je oude zorgverzekering al opgezegd voor 1 januari, maar nog geen nieuwe zorgverzekering afgesloten? Dan kun je nog tot 1 februari 2024 een nieuwe verzekering aanvragen. Deze gaat dan in per 1 januari 2024.
Ik heb mijn polis veranderd. Waarom betaal ik in januari niet de juiste premie?
Waarschijnlijk heb je je zorgverzekering na 20 december aangepast en hebben de wijziging en de inning van de premie elkaar gekruist. Dat is vervelend, maar dat lossen we zo snel mogelijk op.
Heb je te veel betaald?
Als je in januari te veel hebt betaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, dan heb je het geld 3 dagen nadat wij jouw wijziging hebben verwerkt weer op je rekening. Je hoeft dus niets te doen.
Betaal je via je werkgever? Dan betaalt jouw werkgever je het geld terug. Wij brengen alle premies en correcties bij jouw werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan jouw werkgever stellen.
Heb je te weinig betaald?
Als je in januari te weinig hebt betaald, dan brengen wij het resterende bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, doen wij dat binnen 6 dagen nadat we jouw wijziging hebben verwerkt.
Betaal je via acceptgiro? Je krijgt na het verwerken van de wijziging geen nieuwe acceptgiro voor het correcte totaalbedrag. Je krijgt wel een 2e acceptgiro voor het verschil in premie tussen het oude en nieuwe pakket.
Betaal je via je werkgever? Dan vraagt jouw werkgever jou het restantbedrag alsnog te betalen. Wij brengen alle premies en correcties bij jouw werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan jouw werkgever stellen.
Hoe kan het dat ik premie heb betaald aan Nationale-Nederlanden én aan mijn oude zorgverzekeraar?
Toen je een zorgverzekering bij ons afsloot, hebben wij jouw vorige zorgverzekering voor je opgezegd. Het verwerken van de gegevens duurt 10 werkdagen. We kunnen daarom niet voorkomen dat de opzegging en de inning van de premie elkaar soms kruisen. Heel vervelend, want als dat gebeurt, betaal je 2 keer premie in januari. Gelukkig stort jouw oude zorgverzekeraar het geld automatisch terug op jouw rekening. Je hoeft dus geen actie te ondernemen, het komt vanzelf goed! Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met jouw vorige zorgverzekeraar.
Ik heb mijn zorgverzekering aangepast. Wanneer krijg ik mijn nieuwe polis?
Het is erg druk. Daarom kan het wat langer duren voordat je jouw nieuwe polis hebt. Heb je drie weken na de wijziging nog geen bericht van ons? Neem dan even contact met ons op.
Niet na elke wijziging krijg je een nieuw polisblad. Je krijgt een nieuwe polis als:
Ik wil mijn eigen risico voor 2024 gespreid betalen. Hoe regel ik dat?
Heb je alleen het verplicht eigen risico en wil je het eigen risico niet in één keer betalen? Bij Nationale-Nederlanden kun je het verplicht eigen risico in 10 termijnen betalen. Je betaalt van maart tot en met december. Ook als je geen zorgkosten hebt gemaakt.
Heb je in 2024 het eigen risico gespreid betaald en het bedrag aan het einde van het jaar niet helemaal opgemaakt? Dan ontvang je het bedrag dat je te veel hebt betaald automatisch terug op jouw rekening. In het eerste kwartaal van 2025.
Let op: je kunt het eigen risico alleen gespreid betalen als je alleen het verplichte eigen risico hebt. Voor 2024 kun je gespreid betalen regelen tot en met 1 februari 2024. Dat kan via Mijn NN Zorgverzekering.
Wat is het Fit Pakket?
Het Fit Pakket zit standaard bij jouw basisverzekering van Nationale-Nederlanden. Wil je meer bewegen en vind je dat lastig? Of sport je regelmatig en wil je fit blijven? Het Fit Pakket helpt je stap voor stap met fitter worden. Je kiest zelf wat je doet. Een sportmedische check, Persoonlijke Gezondheidscheck, korting op de sportschool. En meer. Lees alles over het Fit Pakket.
Hoe kan ik mijn zorgverzekering bekijken?
De polis van de zorgverzekering van Nationale-Nederlanden bekijk je via Mijn NN Zorgverzekering.
Hoe kan ik mijn zorgverzekering bekijken?
De polis van de zorgverzekering van Nationale-Nederlanden bekijk je via Mijn NN Zorgverzekering.
Hoe vraag ik de buitenlandse EHIC/Europese zorgpas aan voor het buitenland?
De Europese zorgpas heet officieel 'European Health Insurance Card' (EHIC). Met deze pas krijg je noodzakelijke medische zorg in het buitenland. Lees hoe je de pas kunt aanvragen op Europese zorgpas.
Hoe geef ik mijn verhuizing door?
Je geeft een verhuizing door via Wijzigingen doorgeven voor jouw zorgverzekering.
Hoe vraag ik het formulier E106 aan?
Met het formulier E106 verklaar je bij een zorgverzekeraar in het land waar je woont, dat je een Nederlandse zorgverzekering hebt. Je hebt daarmee recht op medische zorg in het land waar je woont. Woon je in het buitenland en werk je in Nederland? En ben je bij ons verzekerd? Dan ontvang je automatisch het formulier E106. Dit formulier lever je in bij de verzekeraar in het land waarin je woont. Zo kun je gebruikmaken van de zorg daar.
Wil je het formulier E106 bij ons aanvragen?
Dat kan telefonisch: 046 459 51 36, via e-mail of per post:
Nationale-Nederlanden
T.a.v. Afdeling Verzekerdenadministratie
Postbus 4016
5004 JA Tilburg
Als je ontevreden over ons bent, dan horen we dat graag. Je kunt hier een klacht indienen over de zorgverzekering van Nationale-Nederlanden of een zorgverlener. Je kunt je klacht ook melden in Mijn NN Zorgverzekering. Je gegevens zijn dan al voor je ingevuld.
Je weet al naar welke nieuwe zorgverzekering je gaat
Als je van Nationale-Nederlanden direct overstapt naar een andere zorgverzekeraar, hoef je je zorgverzekering niet zelf bij ons op te zeggen. Dit wordt automatisch door je nieuwe zorgverzekeraar geregeld. Jouw Nationale-Nederlanden Zorgverzekering wordt opgezegd zodra je je nieuwe zorgverzekering hebt aangevraagd.
Je weet nog niet naar welke nieuwe zorgverzekeraar je gaat
Wil je per 1 januari je Nationale-Nederlanden Zorgverzekering opzeggen, maar weet je nog niet naar welke nieuwe zorgverzekeraar je gaat? Dan moet je uiterlijk 31 december zelf je zorgverzekering opzeggen via Mijn NN Zorgverzekering. Je vult alle gevraagde gegevens in, zoals de ingangsdatum en de reden van je opzegging. Vervolgens nemen wij je opzegging in behandeling. Je kunt dan nog tot 1 februari een nieuwe zorgverzekering kiezen. Die zorgverzekering gaat dan met terugwerkende kracht in per 1 januari.
Sommige zorgkosten worden vergoed uit je zorgverzekering. Andere kosten vallen weer onder de reisverzekering. Bekijk de belangrijkste verschillen. Zo voorkom je onverwacht hoge kosten.
Een tandartsverzekering is niet verplicht, maar kan wel verstandig zijn. Onze tandartsverzekeringen dekken namelijk kosten voor controles en behandelingen, zoals het vullen van een gaatje. En je bent verzekerd voor tandongevallen.
Wil je weten welk pakket (met of zonder tandartsverzekering) bij jou past? Start onze Pakketvinder.
Nee. Jullie kunnen allebei een verschillende aanvullende verzekering of basisverzekering kiezen. Dit kun je in één aanvraag doen.
Heb je al één of meerdere producten van Nationale-Nederlanden en sluit je een zorgverzekering af? Dan krijg je korting op onze zorgverzekering. Namelijk tot 20% korting op de aanvullende verzekeringen van Zorg Vrij (combinatiepolis). Kies bij het aanvragen van je verzekering voor collectief 70239 (Nationale-Nederlanden Klantvoordeel).
We vragen je alleen om een tandartsverklaring bij de uitgebreide tandartsverzekering TandenGaaf 1000 of TandenGaaf 1500. Je hebt geen tandartsverklaring nodig bij de andere tandartsverzekeringen, voor kinderen onder de 18 jaar of als je kunt aantonen dat je bij je huidige verzekeraar een vergelijkbare uitgebreide tandartsverzekering hebt.
Ja, wij regelen de opzegging en overstap, als je voor 1 januari bij ons je zorgverzekering hebt aangevraagd.
Nee, wij hebben geen medische selectie voor onze aanvullende verzekeringen. Het invullen van een gezondheidsverklaring is dus niet nodig.
Dat kan niet. Kraamzorg wordt deels vergoed vanuit de basisverzekering. De inhoud van de basisverzekering is wettelijk bepaald en bij elke verzekeraar hetzelfde. In een aantal aanvullende verzekeringen zit een vergoeding voor de eigen bijdrage voor kraamzorg.
Onze aanvullende pakketten zijn niet volledig zelf samen te stellen. Je kunt er dus niet voor kiezen om kraamzorg te schrappen. Wel kun je kiezen voor een aanvullende verzekering waarin geen vergoeding voor kraamzorg zit. Vind de zorgverzekering die bij je past met onze Pakketvinder.
Nee. We hebben geen studentenzorgverzekering. Wel krijg je tot 9% korting op aanvullende pakketten van Zorg Vrij als je jouw verzekering rechtstreeks via nn.nl afsluit. En ben je al klant bij Nationale-Nederlanden? Dan krijg je nog eens extra korting op de aanvullende verzekeringen van Zorg Vrij.
Of je kiest voor de lagere premie van Zorg Voordelig. Je kunt ook een hoger eigen risico nemen om een lagere premie te betalen per maand. Betaal je je premie per jaar, halfjaar of kwartaal vooruit? Dan kun je ook nog eens extra besparen.
Of het afsluiten van een aanvullende zorgverzekering voor jou slim is, hangt af van jouw persoonlijke situatie. Wil je weten welke zorgverzekering bij jou past? Met onze Pakketvinder check je met een paar simpele vragen snel welk pakket bij jou past.
Heb je de basisverzekering Zorg Vrij? Dan staat je polis op vrijdag 10 november in Mijn NN Zorgverzekering. Heb je de basisverzekering Zorg Voordelig? Dan vind je de premie van je basisverzekering uiterlijk zondag 12 november om 23.59 uur in Mijn NN Zorgverzekering. Je volledige polis, met de nieuwe premie van de aanvullende verzekeringen, staat maandag 13 november vanaf 9.00 uur voor je klaar.
De basisverzekering dekt kosten voor zorg in het buitenland tot het in Nederland geldende tarief. Hierbij geldt je eigen risico. Zorg in het buitenland is vaak duurder dan in Nederland. Heb je alleen een basisverzekering, dan kan het dus zijn dat je de hogere kosten moet bijbetalen.
Voor die hogere kosten kun je je aanvullend verzekeren. Al onze aanvullende verzekeringen vergoeden de kosten van de spoedeisende zorg in het buitenland voor 100%. Een reisverzekering kan de extra kosten ook dekken.
Let op: wordt er voor vertrek naar het buitenland een negatief reisadvies (oranje of rood) afgegeven door de overheid, vanwege de dreiging van besmettingen, zoals door het coronavirus? Dan worden de in het buitenland gemaakte zorgkosten, die daarmee te maken hebben, niet vergoed uit de aanvullende verzekeringen. Een uitzondering geldt voor een verzekerde die alleen als hulpverlener humanitaire hulp of zorg verleent of uitsluitend medische handelingen doet in opdracht van een erkende humanitaire organisatie. Dan worden de kosten wel vergoed.
Wij hebben met verschillende werkgevers en organisaties collectieve afspraken gemaakt. Dit betekent dat je als werknemer, lid of klant een aantrekkelijke collectiviteitskorting krijgt op onze zorgverzekering Zorg Vrij (combinatiepolis). Wil je weten of je recht hebt op een collectiviteitskorting op je zorgverzekering? Vraag bij jouw organisatie of ze afspraken hebben gemaakt met ons of bekijk onze pagina collectieve verzekeringen.
Verander je van baan en ben je nu verzekerde in een collectief contract van je werkgever? Kun je overstappen naar de zorgverzekeraar waarmee je nieuwe werkgever een contract heeft? Dan kun je per de 1e van de volgende maand overstappen. In alle andere gevallen kan dat per 1 januari.
Ben je al verzekerd bij Nationale-Nederlanden? Wijzig dan voor 1 januari je collectiviteit in Mijn NN Zorgverzekering. De wijziging gaat in per 1 januari.
Ben je nog niet verzekerd bij Nationale-Nederlanden? Meld je dan voor 1 januari aan. Jouw verzekering gaat in per 1 januari. De afmelding voor de huidige verzekering verloopt dan automatisch. Meld je je tussen 1 januari en 1 februari aan? Dan moet je zelf je huidige verzekering voor 1 januari opzeggen.
Optie 1
Je gaat naar een werkgever met een collectiviteit? Dan kun je je per 1e van de volgende maand aanmelden bij de zorgverzekeraar waarmee jouw werkgever een contract heeft.
Optie 2
Je gaat naar een werkgever zonder collectief en je bent nu bij Nationale-Nederlanden verzekerd? Dan behoud je tot het eind van het jaar je huidige contract. Half november krijg je van ons een nieuw aanbod met een bijpassende korting. Je kiest er zelf voor of je hier gebruik van wilt maken of je verzekering beëindigt. Wil je gebruikmaken van het aanbod? Dan hoef je niks te doen. Per 1 januari zetten we je dan om naar een ander collectief contract, zodat je kunt blijven genieten van een aantrekkelijke korting.
Optie 3
Je gaat naar een werkgever zonder collectief en je bent nu niet bij Nationale-Nederlanden verzekerd. Informeer dan bij je huidige verzekeraar hoe zij daarmee omgaan.
Dit is afhankelijk van de collectiviteit waar je nu gebruik van maakt.
Wil je de Zorgverzekering van Nationale-Nederlanden afsluiten voor je kind, met dezelfde collectiviteit waar je nu gebruik van maakt? Dan kun je het beste even met ons bellen op 026 353 53 53 (ma t/m vr 8.30 tot 17.30 uur).
Je kind kan ook gewoon op jouw polis blijven. Zie de vraag hieronder voor meer informatie.
Ja hoor. Dat is geen probleem. Je kind kan gewoon bij jou op de polis blijven en kan dus blijven genieten van dezelfde voordelen. Je kind kan wel zijn of haar eigen aanvullende verzekeringen en een eigen risico kiezen. De betaling blijft via jou lopen.
Wil je eigen aanvullende verzekeringen afsluiten voor je kind, op dezelfde collectieve verzekering waar je nu gebruik van maakt? Dan kun je het beste even met ons bellen op 026 353 53 53 (ma t/m vr 8.30 tot 17.30 uur). Je kind kan ook een eigen zorgverzekering afsluiten. Soms kan dit ook met dezelfde zorgcollectiviteit die je nu gebruikt. Zie de vraag hierboven voor meer informatie.
Ja, in bijna alle gevallen kunnen gezinsleden gebruikmaken van hetzelfde contract. In een enkel geval is er voor gezinsleden een apart collectief contract. Dat komt alleen voor bij werkgeverscollectiviteiten. Je werkgever kan je daarover informeren.
Jaarlijks hebben wij overleg over de collectieve afspraken. Meestal verandert de collectiviteitskorting op de verzekeringen niet. Soms wel. Als dat zo is, lees je dit in de (digitale) brief bij je polis voor een nieuw verzekeringsjaar. Je nieuwe korting vind je dan op je nieuwe polisblad. Heb je een vraag over de hoogte van de collectiviteitskorting? Informeer dan bij de contactpersoon van je collectiviteit.
Ook kan het voorkomen dat de samenwerking met je collectiviteit helemaal eindigt. In dat geval doen we je een aanbod met een bijpassende korting. Als dit voor jou van toepassing is, heb je inmiddels een aanbod ontvangen. Je kiest er zelf voor of je van dit aanbod gebruik wilt maken of dat je je verzekering beëindigt.
Wil je gebruikmaken van het aanbod? Dan hoef je niks te doen. Per 1 januari zetten we je dan om naar een ander collectief contract, zodat je kunt blijven genieten van een aantrekkelijke korting.
Wijzig voor 1 januari je collectiviteit via Mijn NN Zorgverzekering. De wijziging gaat in per 1 januari.
Als wij een signaal vanuit de collectiviteit krijgen dat je geen lid meer bent of uit dienst bent, dan kun je nog tot 1 januari gebruikmaken van huidige collectiviteit. Half november krijg je dan van ons een nieuw aanbod met een bijpassende korting. Wil je gebruikmaken van het aanbod? Dan hoef je niks te doen. Per 1 januari gaat dan jouw nieuwe zorgverzekering in.
Heb je al één of meerdere producten van Nationale-Nederlanden en sluit je een zorgverzekering af? Dan krijg je extra korting op de aanvullende pakketten van onze combinatiepolis Zorg Vrij. Kies bij het aanvragen van je verzekering voor collectief 70239 (Nationale-Nederlanden Klantvoordeel).
Wil je een rekening van je zorgverlener declareren? Je declareert je zorgkosten eenvoudig mobiel via de NN App of online via Mijn NN Zorgverzekering. Lees meer over declareren.
Heb je het eigen risico afgelopen jaar in termijnen betaald en heb je het bedrag niet helemaal opgemaakt? Je krijgt het teveel betaalde bedrag uiterlijk eind maart terug. In Mijn NN Zorgverzekering zie je de stand van je eigen risico en hoeveel je terugkrijgt.
Let op: het kan zijn dat je zorgverlener nog niet (alles) voor je heeft gedeclareerd. Dat kan gevolgen hebben voor het bedrag dat je terugkrijgt.
Wat gebeurt er als ik mijn eigen risico niet helemaal gebruik?
Heb je geen zorgkosten gemaakt? Dan betaal je geen eigen risico. Heb je weinig zorgkosten gemaakt? Dan betaal je ook minder eigen risico. Op 1 januari van het nieuwe jaar wordt jouw eigen risico weer opnieuw berekend.
Wanneer krijg ik de rekening voor het eigen risico?
Dat verschilt. Stel je zorgverlener stuurt de rekening naar Nationale-Nederlanden. Wij betalen jouw zorgverlener en schieten het eigen risico en de eigen bijdrage voor. Uiterlijk na drie maanden sturen we je een overzicht van de kosten die wij betaald hebben en welk bedrag je aan ons moet terugbetalen. Dit doe je op dezelfde manier als waarop je premie betaalt: via automatische incasso, een accept-e-mail of via een papieren rekening. Je krijgt geen aparte rekening voor het eigen risico, als je dit gespreid betaalt.
Stel je ontvangt de rekening van je zorgverlener. Dan declareer je eerst de rekening. Wij kijken of je het eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen. Is dat het geval? Dan trekken we dit bedrag af van de vergoeding waar je recht op hebt. Het bedrag dat overblijft, maken we aan je over.
Wanneer kan ik het eigen risico voor mijn zorgverzekering verhogen?
Wil je een vrijwillig eigen risico aanvragen of wijzigen? Dat kan één keer per jaar, van 12 november tot 1 januari. Geef het uiterlijk 31 december aan ons door via Mijn NN Zorgverzekering. Jouw nieuwe bedrag aan eigen risico geldt dan per 1 januari van het nieuwe jaar.
Wil je een vrijwillig eigen risico aanvragen of wijzigen? Dat kan één keer per jaar, van 12 november tot 1 januari. Geef het uiterlijk 31 december aan ons door via Mijn NN Zorgverzekering. Jouw nieuwe bedrag aan eigen risico geldt dan per 1 januari van het nieuwe jaar.
Ik word aan het einde van het jaar 18. Wat betekent dit voor mijn eigen risico?
Tot je 18e hoef je geen eigen risico te betalen voor zorg. Na je 18e verjaardag wel. Dit geldt voor de meeste zorg uit de basisverzekering. In het jaar dat je 18 jaar wordt, geldt nog niet het hele bedrag aan eigen risico. Voor het berekenen van jouw eigen risico, kijken we naar het aantal dagen dat je 18 bent in dat jaar. Lees wat het betekent voor je zorgverzekering als je 18 jaar wordt.
Je kunt het verplicht eigen risico van je Zorgverzekering in 10 maandelijkse termijnen betalen. Lees meer over gespreid betalen. Voor 2024 kun je je hiervoor aanmelden in Mijn NN Zorgverzekering.
Stel ik word behandeld in het ziekenhuis. Wat betekent dit dan voor mijn eigen risico?
Je betaalt soms meerdere keren eigen risico als je in het ziekenhuis wordt behandeld. Dat komt omdat een behandeling in een ziekenhuis verdeeld is in een traject van 120 dagen (een DBC). Dat is zo geregeld door de overheid. De behandeling kan meerdere trajecten van 120 dagen duren. Na afloop van ieder traject declareert het ziekenhuis de kosten van de DBC. Na een operatie mag de DBC nog maximaal 42 dagen doorlopen. Duurt de behandeling langer dan deze termijnen? Dan wordt er aansluitend een nieuwe (vervolg-)DBC geopend.
Het kan zijn dat je na betaling van jouw eigen risico voor een DBC nog eigen risico voor datzelfde jaar overhoudt. Dit openstaande bedrag aan eigen risico kan in rekening worden gebracht voor een vervolg-DBC als die voor je wordt geopend. Misschien wordt een vervolg-DBC in een nieuw kalenderjaar geopend. In dat geval wordt het eigen risico voor het nieuwe jaar in rekening gebracht. De openingsdatum van een traject bepaalt namelijk over welk jaar er eigen risico in rekening wordt gebracht. Jouw zorgverlener weet of en wanneer er een vervolg-DBC geopend wordt. Vraag je zorgverlener hiernaar.
Zelf kiezen mag natuurlijk sowieso. Wel krijg je soms een andere vergoeding:
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Hoeveel dat is, vind je in het vergoedingenoverzicht.
Bekijk al onze vergoedingen. Of vind een zorgverlener bij jou in de buurt met onze Zorgvergelijker.
Ik heb mijn polis veranderd. Waarom betaal ik in januari niet de juiste premie?
Waarschijnlijk heb je je zorgverzekering na 20 december aangepast en hebben de wijziging en de inning van de premie elkaar gekruist. Dat is vervelend, maar dat lossen we zo snel mogelijk op.
Heb je te veel betaald?
Als je in januari te veel hebt betaald, dan storten wij het te veel betaalde bedrag terug. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, dan heb je het geld 3 dagen nadat wij jouw wijziging hebben verwerkt weer op je rekening. Je hoeft dus niets te doen.
Betaal je via je werkgever? Dan betaalt jouw werkgever je het geld terug. Wij brengen alle premies en correcties bij jouw werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan jouw werkgever stellen.
Heb je te weinig betaald?
Als je in januari te weinig hebt betaald, dan brengen wij het resterende bedrag alsnog in rekening. Als je betaalt via automatische incasso of acceptgiro, doen wij dat binnen 6 dagen nadat we jouw wijziging hebben verwerkt.
Betaal je via acceptgiro? Je krijgt na het verwerken van de wijziging geen nieuwe acceptgiro voor het correcte totaalbedrag. Je krijgt wel een 2e acceptgiro voor het verschil in premie tussen het oude en nieuwe pakket.
Betaal je via je werkgever? Dan vraagt jouw werkgever jou het restantbedrag alsnog te betalen. Wij brengen alle premies en correcties bij jouw werkgever in rekening op de 20ste van de maand. Als je een vraag hebt, kun je die het beste aan jouw werkgever stellen.
Hoe kan het dat ik premie heb betaald aan Nationale-Nederlanden én aan mijn oude zorgverzekeraar?
Toen je een zorgverzekering bij ons afsloot, hebben wij jouw vorige zorgverzekering voor je opgezegd. Het verwerken van de gegevens duurt 10 werkdagen. We kunnen daarom niet voorkomen dat de opzegging en de inning van de premie elkaar soms kruisen. Heel vervelend, want als dat gebeurt, betaal je 2 keer premie in januari. Gelukkig stort jouw oude zorgverzekeraar het geld automatisch terug op jouw rekening. Je hoeft dus geen actie te ondernemen, het komt vanzelf goed! Heb je daar vragen over? Neem dan contact op met jouw vorige zorgverzekeraar.
Als je bericht hebt ontvangen dat je polis is opgemaakt, dan zie je je polis in Mijn NN Zorgverzekering. Dit is is je online polismap. Hier kun je zelf jouw zorgverzekering bekijken, rekeningen declareren, wijzigingen doorgeven en je administratie regelen.
Vanaf ingangsdatum is je zorgverzekering ook zichtbaar in mijn.nn en in de NN App. In mijn.nn en in de NN App zie je ook alle andere producten die je hebt bij Nationale-Nederlanden.
Als je zorgverzekering zichtbaar is in de NN App, vind je daar ook je zorgpas.
Dat ligt eraan. Je krijgt niet altijd een nieuw polisblad of nieuwe zorgpas van ons. Dat is niet nodig. We leggen het uit.
Je ontvangt alleen een nieuw polisblad als je een van deze 4 onderdelen verandert:
We sturen je de nieuwe polis binnen 10 werkdagen toe. Heb je iets anders gewijzigd? Dan houd je de polis die je nu hebt. Deze vind je op Mijn NN Zorgverzekering.
Krijg ik een nieuwe zorgpas?
Heb je een nieuwe polis ontvangen en was je al verzekerd bij Nationale-Nederlanden? Dan krijg je geen nieuwe zorgpas. Je oude pas blijft geldig. Ook als je iets aan je zorgverzekering hebt aangepast. Je vindt je pas ook in de NN App.
Heb je een nieuwe zorgverzekering bij ons afgesloten? Of heb je je partner of kinderen meeverzekerd? Dan krijg je wel een nieuwe zorgpas. Vanaf 1 januari 2023 sturen we je niet meer automatisch een plastic zorgpas. Je vindt de pas gewoon in de NN App. Makkelijk, want zo heb je de zorgpas en die van je medeverzekerden altijd bij de hand. Zo dragen we een steentje bij aan het verminderen van de grote berg aan plastic. Lees hier meer over de zorgpas.
Ik heb mijn nieuwe polis nog niet ontvangen. Hoe kan dat?
Veel mensen passen hun zorgverzekering aan in de laatste 2 weken van het jaar. We doen natuurlijk ons best om alles zo snel mogelijk te regelen. Toch zorgt de drukte soms voor vertraging. Houd daar rekening mee. Heb je na 3 weken nog geen nieuwe polis gekregen? Neem dan contact met ons op.
Elke verzekerde van 16 jaar en ouder kan een account aanvragen. Ben je nog geen 16, dan kun je geen mijn.nn-account aanmaken. Je kunt dan ook niet zelf je zorgpas zien. Dat is geen enkel probleem. Met behulp van je legitimatiebewijs kan je zorgverlener ook opzoeken waar en hoe je verzekerd bent.
Wil je toch graag een eigen plastic pas? Vraag dan eenvoudig een pas aan in Mijn NN Zorgverzekering. Je ontvangt dan een nieuwe zorgpas die direct gecombineerd is met de Europese zorgpas (EHIC). Handig voor als je naar het buitenland gaat.
Er zijn 2 manieren om in te loggen in Mijn NN Zorgverzekering:
Download de DigiD app of log in op Mijn DigiD om sms-controle te activeren. Bekijk voor vragen over het inloggen onze informatiepagina. Bekijk voor vragen over je DigiD-account de site van DigiD.
Wil je weten wat onze zorgverzekering en de aanvullende (tandarts)verzekeringen in 2024 vergoeden? Met de Vergoedingenwijzer heb je snel antwoord.
Ik wil een aanvullende verzekering met vergoeding voor orthodontie afsluiten, maar lees dat er een wachttijd geldt vanaf 2024. Wat betekent dat voor mij?
Als je nu een aanvullende verzekering met vergoeding voor orthodontie afsluit, dan worden de kosten die je het eerste jaar hebt, niet vergoed. Pas na een jaar kun je de kosten die je maakt ook declareren. Wil je weten wanneer die wel voor jou geldt en wanneer niet? Bekijk onze vergoeding voor orthodontie tot 18 jaar.
Voordat je op vakantie gaat, is het goed te weten wat jouw zorgverzekering in het buitenland vergoedt. Bekijk ook wat je vergoed krijgt voor vervoer van het buitenland naar Nederland en voor medische zorg in het buitenland.
Wil je weten wat je vergoed krijgt met een aanvullende verzekering? Bekijk de vergoedingen die je belangrijk vindt in de Vergoedingenwijzer. Of zoek een passend pakket via onze Pakketvinder.
De overheid bepaalt voor welke zorg je een eigen bijdrage betaalt. Sommige zorg krijg je niet compleet vergoed. Je betaalt dan een deel van de kosten zelf. Dit is de wettelijke eigen bijdrage.
Heb je van je vorige verzekeraar een machtiging (akkoordverklaring of toestemming) voor een vergoeding vanuit de basisverzekering en is deze nog geldig? Dan nemen wij deze akkoordverklaring over. Is de overgenomen akkoordverklaring afgelopen? Dan wordt een eventuele vervolgaanvraag opnieuw door ons beoordeeld. In onze Vergoedingenwijzer staat per vergoeding vermeld of je een machtiging van ons nodig hebt. Kijk hiervoor onder de kop 'Wat moet je regelen?'.
Lees wat je met een basisverzekering vergoed krijgt in onze Vergoedingenwijzer.
Bekijk de vergoeding voor specialistische psychologische hulp met opname en zonder opname.
Bekijk de vergoedingen voor fysiotherapie tot 18 jaar en vanaf 18 jaar. Of bekijk jouw persoonlijke vergoedingen in Mijn NN Zorgverzekering.
Heb je een Doorlopende Reisverzekering afgesloten? In je polisvoorwaarden in mijn.nn vind je terug of je verzekerd bent voor wintersport. Meer informatie over de Wintersportdekking vind je op de pagina Doorlopende Reisverzekering.
Goed verzekerd op wintersport? Je kunt je Reisverzekering uitbreiden met de aanvullende Wintersportdekking en/of de aanvullende dekking Medische zekerheid. Met de dekking Medische zekerheid ben je verzekerd voor onverwachte zorgkosten die je zorgverzekering niet vergoedt.
Heb je een zorgverzekering bij Nationale-Nederlanden en ga je op wintersport? Lees dan meer over de vergoeding van zorg tijdens je verblijf in het buitenland of spoedeisende zorg in het buitenland.
Lees meer over de vergoedingen voor vaccinaties en welke vaccinaties je nodig hebt voor het land van je bestemming.
Lees meer over de vergoedingen voor voetzorg bij diabetes. Voor een overzicht van jouw verbruik kijk je in Mijn NN Zorgverzekering.
Zelf kiezen mag natuurlijk altijd. Wel krijg je soms een andere vergoeding.
Ga je naar een gecontracteerde zorgverlener? Dan krijg je altijd 100% vergoed. Een enkele keer krijgen wij een rekening van een zorgverlener die onredelijk hoog is. De wet bepaalt dat wij deze rekening niet mogen vergoeden. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.
Ga je naar een niet-gecontracteerde zorgverlener? Dan hangt de hoogte van de vergoeding af van je basisverzekering. Bij Zorg Voordelig krijg je 70% vergoed. Bij Zorg Vrij krijg je 100% vergoed. Behalve bij niet-gecontracteerde GGZ, wijkverpleging en fysiotherapie, dan geldt 75% vergoeding.
Bekijk al onze vergoedingen. Of vind een zorgverlener bij jou in de buurt met onze Zorgvergelijker.
Hoe regel ik een eigen zorgverzekering?
Je kunt je verzekering bij Nationale-Nederlanden meteen online aanvragen. Maar doe het wel op tijd. Het liefst vóór je verjaardag. Regel het in elk geval binnen 30 dagen na je verjaardag. Dan zorgen wij ervoor dat de verzekering op tijd ingaat: op de eerste dag ná je verjaardag.
Hoe kan ik mijn zorgverzekering bekijken?
Bij Nationale-Nederlanden regel je alles makkelijk zelf online. Mijn NN Zorgverzekering is jouw digitale omgeving. Hier kun je handig en overzichtelijk je zorgverzekering inzien. Zoals de stand van je eigen risico en de status van je declaraties. En ook declaraties dien je makkelijk in via de NN App.
Wordt mijn oude zorgverzekering automatisch opgezegd?
Ja, wij regelen de opzegging bij je oude verzekeraar als je een nieuwe zorgverzekering bij ons afsluit.
Wanneer betaal ik mijn premie en eigen risico?
Je bepaalt zelf hoe en wanneer je premie en eventueel eigen risico betaalt. Lees alles over het betalen van premie en eigen risico.
We kunnen je op verschillende manieren helpen.