Heb jij ook mappen vol met afschriften, brieven van de Belastingdienst, bonnetjes en handleidingen? Moet je die allemaal bewaren? Of kan het bij het oud papier? We zetten de bewaartermijnen voor je op een rij. Zo weet je hoe lang je administratie moet bewaren en wat weg kan.
Als particulier ben je niet verplicht om je administratie te bewaren. De Belastingdienst kan wel tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten.
Als ondernemer of zzp’er ben je verplicht je zakelijke administratie te bewaren. De bewaartermijn is voor de meeste stukken 7 jaar. Onder zakelijke administratie vallen onder andere:
Voor sommige zakelijke administratie geldt een bewaarplicht van 10 jaar, namelijk:
Voor overige gegevens kun je afspraken maken met de Belastingdienst om ze korter te bewaren dan 7 jaar. Ook kun je afspraken maken over de vorm waarin je je zakelijke administratie bewaart (digitaal of op papier).
Als ondernemer moet je veel regelen. Zo pakken andere ondernemers hun financiën aan.
Bekijk per rubriek hoe lang je je administratie het beste kunt bewaren.
Als particulier heb je geen wettelijke bewaartermijn voor bankafschriften. Je bent niet verplicht om ze te bewaren. Toch is het wel verstandig om je bankafschriften minimaal 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag tot 5 jaar terug belasting navorderen. Dan is het handig als je je oude bankafschriften nog hebt.
Ben je ondernemer? Dan moet je je bankafschriften minimaal 7 jaar bewaren.
Bankafschriften bewaar je misschien niet alleen voor de Belastingdienst. Andere redenen om je bankafschriften te bewaren, zijn:
Het is niet nodig om hele mappen met papieren rekeningafschriften te bewaren. Via internetbankieren kun je vaak een paar jaar terugkijken. Ga wel na hoe lang je bij jouw bank terug kunt kijken. Dat verschilt. Het is handig om elk jaar je bankafschriften te downloaden en (digitaal) te bewaren. Dan kun je ze daarna altijd inzien.
Wil je verder terugkijken dan mogelijk is via internetbankieren? Dan kun je oude bankafschriften opvragen. Je bank brengt hier misschien wel kosten voor in rekening.
Voor particulieren geldt geen bewaarplicht voor belastingpapieren. Wel is het slim om je deze ook minimaal 5 jaar te bewaren.
Denk bij belastingpapieren onder andere aan:
Lees meer over belastingaangifte doen
Ben je ondernemer? Dan ben je wettelijk verplicht om je administratie minimaal 7 jaar te bewaren.
Het is slim om je oude pensioenoverzichten te bewaren. Zo weet je hoeveel pensioen je opbouwt. Ook zijn oude pensioenoverzichten handig als je vermoedt dat er een fout is gemaakt.
Heb je je oude pensioenoverzichten niet bewaard? Via Mijnpensioenoverzicht.nl kun je zien waar je pensioen hebt opgebouwd en hoeveel dat is.
Heb je een pensioen bij Nationale-Nederlanden? Kijk dan op mijn.nn.
Je verzekeringspapieren hoef je over het algemeen niet lang te bewaren.
Dan is er nog je overige administratie, zoals bonnetjes, handleidingen en contracten.