Deze informatie hoort bij Gezond Wonen
Als financiële dienstverlener vinden we het belangrijk dat onze klanten prettig én gezond kunnen wonen, werken en leven.
De luchtkwaliteit binnenshuis is van invloed op onze gezondheid. Zeker nu we meer thuiswerken, is het nog belangrijker geworden dat de lucht die je binnen inademt gezond is. Nationale-Nederlanden wil daarom het bewustzijn over gezond wonen vergroten.
Nationale-Nederlanden heeft het Klimaatakkoord ondertekend. Daarmee spreken we af om bij te dragen aan de financiering van de energietransitie. Daar horen duurzame financiële oplossingen bij. We zorgen voor producten en diensten die impact hebben op het milieu en de maatschappij.
De 193 lidstaten van de Verenigde Naties (VN) hebben een ontwikkelingsagenda voor 2015 – 2030 opgesteld. Dit noemen zij de Sustainable Development Goals (SDG’s). Een daarvan gaat óók over gezondheid en welzijn (Good health & well-being). Het thema ‘gezond wonen’ past daar goed bij. Daarom zijn we binnen Nationale-Nederlanden Bank een onderzoek gestart onder klanten en adviseurs. Hieruit blijkt dat het belang van een gezond binnenklimaat nog bij veel mensen onbekend is.
Met partners als onderzoeksorganisatie TNO en de vereniging Binnenklimaat Nederland gaan we dat bewustzijn vergroten. We leggen uit wat een gezond binnenklimaat is en wat jij er zelf aan kunt doen. Met kleine aanpassingen of misschien wel een complete verbouwing. Dat doen we bijvoorbeeld door informatie te bieden rondom het thema gezond wonen, de Gezond Wonen Check en een landelijke campagne. Door deelname aan het platform Gezond Binnen praten en denken we mee met verschillende (vak)organisaties.
TNO
TNO, de Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek, heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar de luchtkwaliteit binnenshuis. Zo blijkt dat 1 op de 7 woningen in Nederland niet voldoet aan de WHO-adviesnorm (2005) voor fijnstof.
Voor Nationale-Nederlanden heeft TNO de belangrijkste inzichten uit verschillende bronnen gebundeld. Met deze kennispartner verstrekken we toegankelijke én wetenschappelijk onderbouwde informatie. Voor onze klanten, en voor een brede groep consumenten. Zo zijn de Gezond Wonen Check, de infographic en het stappenplan samengesteld in nauwe samenwerking met Piet Jacobs, senior-onderzoeker bij TNO.
Binnenklimaat Nederland, platform Gezond Binnen
Binnenklimaat Nederland zet zich als branchevereniging in voor een gezond binnenklimaat voor iedereen. Leden zijn fabrikanten, leveranciers en dienstverleners op het gebied van bijvoorbeeld ventilatie- en klimaattechnologie.
Een gezonder binnenklimaat maakt ons niet alleen productiever, maar zorgt ook voor een vitalere economie en maatschappij. Binnenklimaat Nederland onderstreept de missie voor een beter binnenklimaat met het platform Gezond Binnen. Partners zijn partijen als TNO, Longfonds, Heijmans, ISIAQ en Velux. Samen zetten zij zich in om consumenten, vakexperts en beleidsmakers te informeren en activeren. Ook Nationale-Nederlanden is trotse partner van Gezond Binnen.
Lees ook het manifest van Gezond Binnen
Bekijk de position paper van Binnenklimaat Nederland
Wie gezonder wil leven, eet gezond, beweegt voldoende en haalt regelmatig een frisse neus. Maar wist je dat het klimaat ín je woning ook grote invloed heeft op je gezondheid?