De helft van de autobezitters denkt erover bij een volgende auto voor duurzaam te gaan. Dat blijkt uit onderzoek dat Markteffect voor ons deed. Ruim 1.600 deelnemers hebben vragen over duurzame mobiliteit beantwoord. Welke inzichten levert het onderzoek nog meer op? In dit artikel zetten we de belangrijk
Waarom kiezen automobilisten wel of niet voor een elektrische, hybride of waterstofauto? Wat houdt een keuze voor duurzaam vervoer tegen? En wat weten autorijders over wetten en regels rondom duurzame auto’s? Dit vroeg onderzoeksbureau Markteffect aan particulieren en ondernemers. Dit onderzoek* is gedaan in opdracht van Nationale-Nederlanden. Het levert interessante en verrassende inzichten op.
Met de juiste info maken autorijders eerder een duurzame keuze.
Een belangrijk bezwaar voor een elektrische, hybride of waterstofauto vinden veel autorijders de aanschafkosten. Voor 63% van de particuliere autobezitters is dit de belangrijkste reden om (nog) niet te kiezen voor een duurzame auto. Onder zzp’ers is dit 42%. En bij ondernemers binnen het mkb en gz 33%.
Wat mensen verder tegenhoudt? Het rijbereik van een elektrische auto. Met een opgeladen auto rijd je minder kilometers dan met een volle benzinetank. Dat vinden zowel particulieren (30%) als ondernemers (38%) een bezwaar. Voor mkb- en gz-ondernemers is dit het grootste bezwaar.
Er komen veel maatregelen aan. Die moeten particuliere én zakelijke autorijders stimuleren om te kiezen voor duurzaam vervoer. Het onderzoek laat zien dat de meeste autobezitters daar weinig over weten. Vanaf 2030 moeten nieuwe auto’s emissievrij zijn. Dat betekent dat ze geen schadelijke stoffen meer uitstoten. De helft van de particuliere autorijders (51%) weet dat niet. Ook de regels voor milieuzones worden strenger. Vanaf 2025 worden minimaal dertig steden een zero-emissiezone. Daar kom je met een bestelauto of vrachtwagen op benzine of diesel niet meer in. Slechts 38% van de zzp’ers is hiervan op de hoogte. Van ondernemers in het mkb of gz weet iets meer dan de helft (55%) dit. Het onderzoek laat ook zien hoe belangrijk kennis is. Hebben autorijders wél informatie over de komende wet- en regelgeving? Dan maken ze namelijk eerder een duurzame keuze.
Wie is er verantwoordelijk voor het stimuleren van duurzaam vervoer? Daar zijn particuliere autobezitters heel duidelijk over: de overheid. Maar ook de werkgever kan duurzaam vervoer stimuleren. Veel werkgevers willen hier een positieve bijdrage aan leveren.
Jazeker. Het onderzoek laat zien dat niet iedereen hetzelfde denkt over duurzaam rijden. Ook wat betreft kennis zijn er verschillen:
We zien ook verschillen tussen jongere en oudere automobilisten:
Begin 2024 deed onderzoeksbureau Markteffect voor ons onderzoek naar duurzaam vervoer. In totaal hebben 1.010 particuliere autobezitters en 675 ondernemers de vragen beantwoord. We gebruiken het onderzoek om onze producten en diensten aan te passen. Zo kunnen we nog beter inspelen op de overstap naar duurzaam vervoer.