Hoe ga jij naar je werk? Met de auto, het openbaar vervoer of op de fiets? Niet alle vormen van vervoer zijn even duurzaam. Zo stoot een elektrische auto maar liefst 60% minder CO2 uit dan een brandstofauto. Wat zijn nog meer voorbeelden van duurzame mobiliteit? En wat houdt het begrip nu eigenlijk precies in? Dat vertellen we je in dit artikel.
Je hebt ze vast voorbij zien komen in het nieuws: de klimaatdoelen van de Europese Unie. Om de opwarming van de aarde tegen te gaan, hebben de lidstaten afspraken gemaakt. In 2050 moet de EU klimaatneutraal zijn. En in 2030 moeten landen 55% minder CO2 uitstoten dan in 1990. Begin dit jaar kwam daar nog een tussendoel bij. In 2040 moet de Europese uitstoot van broeikasgassen met 90% gedaald zijn vergeleken met 1990. Dat zegt de Europese Commissie.
Duurzaam vervoer speelt daar een belangrijke rol in. Want wist je dat de sector mobiliteit ongeveer een vijfde van de CO2-uitstoot in Nederland veroorzaakt? Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Met de overstap naar duurzaam transport draag je bij aan een schoner klimaat. In dit artikel vertellen we je alles wat je wilt weten over duurzame mobiliteit.
Duurzame mobiliteit is eigenlijk niets anders dan duurzaam vervoer. ‘Mobiliteit’ betekent ‘je verplaatsen’, volgens de Van Dale. Met duurzame mobiliteit bedoelen we dus verplaatsingen die minder negatieve invloed hebben op het milieu. En die zo min mogelijk CO2 uitstoten.
Een definitie van duurzame mobiliteit die vaak gebruikt wordt: duurzame mobiliteit is een toekomstbestendige manier van vervoer. Dat gaat naast het milieu ook om bereikbaarheid, gezondheid en betaalbaarheid. Duurzaam transport moet namelijk ook toegankelijk zijn voor mensen die minder te besteden hebben.
Duurzame mobiliteit is meer dan elektrisch rijden.
Helemaal voorkomen dat vervoer CO2-uitstoot veroorzaakt, kunnen we (nog) niet. Verplaatsingen horen nu eenmaal bij ons leven. We moeten bijvoorbeeld naar ons werk, boodschappen doen of vrienden en familie bezoeken. Maar we kunnen wel kijken naar duurzamere manieren van vervoer.
Veel mensen denken bij duurzame mobiliteit al snel aan elektrische auto’s. Een elektrische auto is inderdaad schoner dan een brandstofauto. Zo stoot een elektrische auto volgens Milieu Centraal 60% minder CO2 uit. Maar duurzame mobiliteit is meer dan elektrisch rijden. Je kunt ook denken aan:
Woon je niet ver van je werk? Kies er dan voor om te fietsen, of misschien zelfs te lopen. Dat zijn de meest duurzame – en gezonde – manieren van vervoer.Een elektrische fiets is minder goed voor het milieu dan een normale fiets. Maar nog altijd schoner dan de auto. Ben je werkgever? Dan kun je je werknemers een fiets van de zaak aanbieden. Of een kilometervergoeding voor de fiets.
Na lopen of fietsen is het openbaar vervoer de meest duurzame manier om van A naar B te komen. Sinds 2017 rijden alle treinen volledig op windstroom. Ook metro’s en trams rijden meestal op groene elektriciteit. De bus loopt nog iets achter, maar wordt wel steeds duurzamer. Vanaf 2025 moeten alle bussen op 100% hernieuwde energie rijden, zoals waterstof.
Als werkgever kun je het ov-gebruik stimuleren door een zakelijk abonnement aan te bieden. Dat is meestal goedkoper dan een kilometervergoeding. Bijkomend voordeel: onderweg kunnen je werknemers ook werken. Dat is natuurlijk wel afhankelijk van het type werk wat ze doen.
Ook deelvervoer is een voorbeeld van duurzame mobiliteit. Neem carpoolen. Als je met elkaar meerijdt, rijden er minder auto’s op de weg. En wordt er dus minder CO2 uitgestoten. Maak afspraken met collega’s (of vrienden of familie) of gebruik een app. In steeds meer steden kun je ook een deelauto, deelscooter of deelfiets (ov-fiets) huren. Vaak zijn deze vervoersmiddelen ook elektrisch.
We hadden ze al even genoemd. Maar elektrische auto’s zijn ook een goede keuze als je duurzamer wilt reizen. Ze halen hun energie niet uit fossiele brandstof, maar uit een accu. Daardoor stoten ze veel minder CO2 en fijnstof uit. Ook elektrische bestelbussen en elektrische trucks zijn in opkomst. Dit blijkt uit cijfers van brancheorganisatie BOVAG.
Wie thuiswerkt, hoeft zich überhaupt niet te verplaatsen. Dat is de meest duurzame vorm van mobiliteit, omdat er geen schadelijke stoffen vrijkomen. Ideaal!
Duurzame mobiliteit levert je als mkb’er ook veel op. Zo ben je op tijd voorbereid op nieuwe wetgeving. En toon je je een goed werkgever. Wil je je werknemers helpen om groener te reizen?
De mobiliteitssector is verantwoordelijk voor zo’n 20% van de CO2-uitstoot in Nederland. Duurzame mobiliteit kan dus veel verschil maken. Wie duurzamer reist, levert een belangrijke bijdrage aan het behalen van de klimaatdoelen. Ook veroorzaak je minder luchtvervuiling. Maar er zijn meer redenen waarom duurzame mobiliteit belangrijk is.
Zo bereid je je als mkb’er op tijd voor de toekomst. De komende jaren gaat er namelijk een hoop veranderen in de wetgeving. Lees welke nieuwe wetten en regels rondom duurzame mobiliteit je kunt verwachten.
Elektrische motoren zijn stiller dan traditionele verbrandingsmotoren. Elektrische auto’s en bestelbussen veroorzaken dus minder geluidsoverlast dan brandstofauto’s. Dat geldt voor fietsen en lopen natuurlijk al helemaal.
Ben je zzp’er of mkb’er? Dan is de keuze voor duurzame mobiliteit ook een manier om je te onderscheiden. Bijvoorbeeld in de richting van klanten, consumenten of werknemers. Steeds meer mensen vinden duurzaamheid belangrijk, vooral jongeren. Bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen, worden dan ook als sympathieker gezien.
Ten slotte is duurzame mobiliteit vaak goedkoper. Dat geldt uiteraard voor fietsen en deelvervoer. De aanschaf van een elektrische auto is een investering. Maar op de lange termijn bespaar je geld. Dat geldt natuurlijk ook voor ondernemers die hun wagenpark willen elektrificeren. Bereken wat elektrisch rijden jou onderaan de streep kost.
Een elektrische auto is duurzamer dan een diesel- of benzineauto. Bij de productie en verbranding van brandstoffen als benzine komt namelijk CO2 vrij. Milieu Centraal berekende hoeveel de verschillende typen auto’s over hun hele leven uitstoten. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal 18.000 kilo CO2 vrij. Bij een vergelijkbare brandstofauto is dat 50.000 kilo.
Stap je nu over op elektrisch rijden? Dan speel je op tijd in op nieuwe wetgeving.
Tussen de brandstofauto’s bestaat er verschil in duurzaamheid. Niet alle auto’s verbruiken evenveel brandstof. Zo is een kleine auto vrijwel altijd zuiniger dan een grote. En nieuwe auto’s, bijvoorbeeld met energielabel A, zijn schoner dan oude modellen. Al kunnen tweedehands auto's (van na 2005) wel weer duurzamer zijn dan nieuwe exemplaren.
Een elektrische auto is veel schoner dan een brandstofauto. Wel zijn elektrische auto’s vaak zwaarder. Dat heeft ook gevolgen voor het energieverbruik en de CO2-uitstoot. Zo slijten de banden van zwaardere auto’s sneller. Daardoor komen er meer fijnstof en microplastics vrij. Daarnaast legt de productie van accu’s een grote druk op het milieu. Helemaal duurzaam zijn elektrische auto’s en bedrijfswagens dus niet.
Ook de stroom waarmee je je elektrische voertuig oplaadt, is nog niet altijd groen. Soms is het een optie zelf stroom op te wekken met zonnepanelen. Dat is duurzamer.
De komende jaren worden de elektrische auto’s schoner, verwacht expert Arno Onink van Trend-Rx. Wil je nu al duurzamer rijden? Kies dan voor een kleine elektrische auto. Of voor een gebruikt model. De markt voor tweedehands elektrische auto’s groeit. En de accu’s kunnen vaak lang mee.
De milieuvoordelen van elektrisch rijden zijn groot. Daarnaast stimuleert de Nederlandse overheid particulieren en ondernemers nu nog om naar elektrisch over te schakelen. Bijvoorbeeld met subsidies, belastingvoordelen en een lagere bijtelling. Lees meer in ons artikel Elektrisch rijden en de kosten? Dat zit zo.
Ja, op de lange termijn wel. Sommige mensen denken dat elektrische auto’s duurder zijn dan brandstofauto’s. De aanschafprijs is inderdaad vaak hoger. Maar op de lange termijn verdien je die investering bijna altijd terug. De verbruikskosten zijn namelijk lager. Een batterij opladen kost heel wat minder dan een tank volgooien. Ook ben je minder kwijt aan onderhoud, want onderdelen slijten minder snel. En je betaalt minder wegenbelasting. Lees ook deze drie mythes over elektrisch rijden.
Wil je graag aan de slag met duurzame mobiliteit? En denk je aan elektrische personen- of bestelauto’s?
Ja, er bestaan verschillende subsidies voor elektrische voertuigen. Koop je een volledig elektrische auto voor eigen gebruik? Of ga je voor private lease? Dan kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP).
Voor elektrische bedrijfsvoertuigen is er een Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Tot 31 december 2024 krijg je tot maximaal € 5.000,- subsidie per voertuig. Daarnaast kun je subsidie krijgen op de aanschaf van laadpalen.
Vanaf 2025 wordt elektrisch rijden in veel Nederlandse binnensteden een must voor ondernemers. Gemeenten mogen dan zero-emissiezones invoeren. In deze gebieden mogen alleen nog elektrische bestelbussen en vrachtwagens komen. Voor personenauto’s hanteren sommige gemeenten al een milieuzone. Hier gelden ook steeds strengere regels voor.
Het kan dus slim zijn dit jaar nog over te stappen naar elektrisch rijden. Ook omdat de overheid de subsidies en fiscale voordelen voor elektrisch rijden afbouwt. Wil je er nog van profiteren? Dan loont het om snel over te stappen.
Ja, dat mag nog gewoon. Al wordt het wel steeds lastiger. Vooral als je de binnenstad van veel steden wilt bereiken.
Nee. Op dit moment is nog niet bekend of er een geheel dieselverbod ingaat. Wel moeten alle nieuw verkochte auto’s vanaf 2030 emissievrij zijn. Dat betekent dat er alleen nog elektrische personenauto’s nieuw te koop zijn in Nederland. Of voertuigen op waterstof of zonnecellen. Waarschijnlijk mogen er vanaf 2050 helemaal geen benzine- en dieselauto’s meer de weg op. Maar dat is dus nog niet wettelijk bepaald.
In 2022 kondigde de toenmalige regering een plan aan. Per 2025 moeten alle zakelijke voertuigen verplicht elektrisch zijn. In mei 2023 werd bekend dat dit plan niet doorgaat. Wel krijgen ondernemers – en particulieren – per 1 januari 2025 met een andere verandering te maken. Dan zijn elektrische auto’s naar verwachting niet meer vrijgesteld van belasting op personenauto’s en motorrijtuigen (bpm). Dat geldt ook voor bestelauto’s.
Het mediabedrijf Ocean Outdoor koos er al op tijd voor hun wagenpark te elektrificeren. Lees hoe zij dat aanpakten.
Overweeg je over te stappen naar een elektrische auto, bestelbus of zelfs een heel wagenpark? Dan zijn er meerdere zaken om over na te denken. Denk aan een laadpaal om je elektrische auto's op te laden. Of aan het bepalen van je actieradius. Hoe ver moet je voertuig kunnen rijden tussen twee oplaadbeurten? Lees ook ons artikel In 9 stappen overstappen naar elektrisch rijden.
Als je zuinig rijdt, kun je wel 10% besparen op je brandstofverbruik. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Hoe je zuinig rijdt? Bijvoorbeeld door minder korte autoritten te maken en sneller te schakelen. Of door de motor uit te zetten terwijl je wacht. Lees deze negen tips om zuiniger en goedkoper auto te rijden.
Een elektrische auto wil je natuurlijk goed beschermen. Bijvoorbeeld tegen diefstal, schade door een storm of door een botsing. Of tegen schade aan de laadkabel. Met de autoverzekering van Nationale-Nederlanden is ook je elektrische auto goed verzekerd. Je hebt geen speciale dekking nodig.
Voor ondernemers bieden we een zakelijke autoverzekering. Heb je meer dan zeven (elektrische) bedrijfsauto’s in je wagenpark? Dan is de wagenparkverzekering misschien iets voor jou.
De premie van je (elektrische) autoverzekering hangt van meerdere zaken af. Hoeveel schadevrije jaren heb je? Wat is het bouwjaar van je auto? En hoeveel kilometers rijd je per jaar? Bereken je voorlopige premie. Of maak een afspraak met een onafhankelijke adviseur.