“Het Koninklijk Nederlands Meteorologisch Instituut (KNMI) heeft een weerwaarschuwing afgegeven, daarom rijden er (over)morgen minder treinen en wordt een drukke ochtend/avondspits verwacht.”
Dit is een boodschap die we regelmatig voorbij horen komen op het nieuws en via andere kanalen. In de meeste gevallen gaat het hier om een waarschuwing in de vorm van code geel of oranje. Maar wat is code rood eigenlijk?
De meeste personen kennen het KNMI als een instituut dat hen waarschuwt voor extreem weer en de risico’s hiervan. Het instituut geeft dit soort weerwaarschuwingen op basis van uitgebreid onderzoek. Zo staan in Den Helder en de Bilt neerslagradars, hiermee brengt het instituut de neerslag in kaart. Ook staan er verspreid over Nederland en op de Noordzee weerstations, waaronder in Hoek van Holland.
Al deze metingen zorgen voor een hoop data dat vervolgens verwerkt wordt. Op basis van deze dataverwerkingen brengen zij weerverwachtingen in kaart en geeft het KNMI indien nodig een weerwaarschuwing af.
Het KNMI is een wetenschappelijk instituut van de Nederlandse overheid met de veiligheidstaak om weerwaarschuwingen uit te geven. Deze weerwaarschuwingen worden zo vroeg mogelijk afgegeven zodra er een risico is voor de veiligheid in de samenleving zodat mensen hierop kunnen anticiperen. Het KNMI kijkt naar welke gevolgen het extreme weer heeft op de begaanbaarheid van wegen en straten. Door op tijd een waarschuwing te geven kun je maatregelen nemen zodat je de kans op schade en letsel beperkt.
Het weer vormt een risico volgens het KNMI bij:
De weersomstandigheden verschillen in heel Nederland. Je ziet daarom ook altijd bij het weerbericht op het nieuws een kaart van Nederland met daarin de verschillende omstandigheden aangegeven. Het KNMI kijkt om die reden ook per provincie en een aantal specifieke regio’s (zoals de Waddeneilanden) wat voor weerwaarschuwingen zij moet afgeven. Vaak zijn risicovolle weersomstandigheden namelijk lokaal, waaronder extreme neerslag.
Download de KNMI app en ontvang weerswaarschuwingen voor jouw regio
Bij normaal weer is het code groen. Niet zo spannend, daar valt weinig over te melden en hoef je ook geen actie op te ondernemen. Dan zijn er nog de codes geel, oranje en tot slot code rood.
Code geel: pas goed op
Code geel betekent dat het KNMI adviseert om goed op te passen als je buiten bent. Mogelijk zorgt het weer voor risicovolle situaties. Bij code geel kan het KNMI 48 uur van tevoren de waarschuwing afgeven.
Code oranje: bereid je voor
Bij deze weerswaarschuwing is er mogelijk kans op gevaarlijk en extreem weer en daarmee op veel schade, letsel en overlast. Bij code oranje kan het KNMI 24 uur van tevoren de waarschuwing afgeven.
Code rood: Het echte weeralarm
Dit weeralarm komt er pas na overleg tussen het KNMI, Rijkswaterstaat en vervoersorganisaties zoals de ANWB. Bij code rood speelt de impact van het weer op de samenleving mee: de kans op ontwrichting van de maatschappij, zoals dat heet. Wat op zondag nog code oranje was kan op maandag code rood worden. Gewoon omdat er op een maandag veel meer mensen op pad zijn dan op de meestal rustige zondag. Bij code rood kan het KNMI de waarschuwing op zijn vroegst 12 uur van te voren afgeven.
Bij code rood geeft Rijkswaterstaat het advies om niet de weg op te gaan als dat niet echt hoeft. Je bent verzekerd, maar om kans op schade of op een ongeluk te voorkomen is het altijd goed om het advies van Rijkswaterstaat op te volgen.
Ook interessant voor jou:
Naast het gebruikelijk onderhoud is het belangrijk dat je bepaalde onderdelen van je auto zelf regelmatig naloopt. Oldtimer-fanaat Monique legt uit wat je gemakkelijk kunt controleren aan je auto.
Je wilt dat je auto altijd voor je klaarstaat. Om ervoor te zorgen dat je auto rijdt als een zonnetje, zijn de verplichte apk-keuring én onderhoudsbeurt belangrijk. Hoe vaak is dat nodig? En waar let je op?
Als je vaak in de auto zit, is het extra belangrijk dat je veilig rijdt. Daar zijn een hoop handige apps en tools voor. Wat dacht je van een MONO-app? Of een bluetooth-carkit?