Dit artikel valt binnen Onderweg
We mogen weer bijna! Zodra de zon en blauwe lucht zich vaker laten zien, ontwaken vaardromen. Het begint te kriebelen en je wilt op pad. Maar hoe bereid je je route voor? En is je boot wel goed onderhouden? Bekijk onze tips voor een onvergetelijk vaarseizoen!
Kijk eens op de kaart met mooie ankerplekken in Nederland. Ben je al eens naar De Cocksdorp op Texel gevaren? Zou dat kunnen met jouw boot? Wil je daar ankeren of toch liever dat ene plekje aan die ene steiger bemachtigen? En als je er dan ligt, wat ga je dan doen? Wadlopen, bottrappen of heerlijk in de kuip zitten en uren over het Wad turen?
Apps voor vaarroutes
Wanneer je nog nooit in De Cocksdorp bent geweest, kijk dan eens op de Chart Viewer van Navionics. Zet de route alvast uit van jouw haven naar Texel. Pak de app Het Getij erbij en bepaal wat een goede dag is om erheen te varen. Hoelang heb je stroom mee en wanneer moet je dan vertrekken?
Voorzieningen bij aanlegplek
Heb je online je vaarroute uitgestippeld? Kijk dan ook eens naar de voorzieningen in de buurt van je nieuwe aanlegplek. Is er van alles te doen of vind je er juist rust, ruimte en leegte? Voor je het weet, kun je niet meer stoppen met de voorpret.
Bekijk de mooiste vaarroutes van Nederland
De KNRM moet het vaakst uitvaren voor motorproblemen. Deze problemen hebben bijna allemaal te maken met onderhoud.
Voordat je weer op pad kunt, wil je een aantal zaken regelen. Varen is namelijk pas écht leuk als je materiaal goed is. Loop daarom elk jaar verschillende onderdelen van je boot langs.
Met deze 4 tips kun je veilig het water op!
Of je nu zeiler of motorbootvaarder bent: als je je dieselmotor nodig hebt, wil je dat die het doet. Starten en lopen, en niet weer afslaan. De KNRM moet het vaakst uitvaren voor motorproblemen. Deze problemen hebben volgens de KNRM bijna allemaal te maken met onderhoud.
Luister en kijk tijdens het vaarseizoen regelmatig naar je motor: klinkt alles nog goed en lekt het nergens? Misschien hapert je motor, omdat er vuil in de brandstofleiding zit. Hang dan de aanvoerslang direct in een jerrycan met schone diesel. Zo bereik je veilig de volgende haven.
Voor zeilers geldt nog: verzorg je windaandrijving. Het staand want moet goed zijn; het overeind blijven van je mast is ervan afhankelijk. Kijk ook meteen je hele zeilgarderobe na op slijtage aan stiknaden en andere gebreken.
Is je boot schoon en glad? Dan vaar je sneller én gebruik je minder brandstof.
Wil je zo goed mogelijk van je boot genieten? Dan is regelmatig onderhoud belangrijk. Plan een aantal dagen in maart in om je boot weer volledig vaarklaar te maken.
Sommige zaken aan boord zijn van levensbelang. Gas en gasleidingen laat je natuurlijk controleren; je wilt geen lekkage of erger ongemak. Weet ook zeker dat de veiligheidsmiddelen aan boord werken. Hebben zwemvesten een goed patroon? Moet je reddingsvlot gekeurd worden? Is je vuurpijlenset niet over datum? En voldoen je brandblussers nog? Het zijn allemaal zaken die snel aan je aandacht ontsnappen, maar wél belangrijk zijn.
Schoonmaken doe je met alleen warm water. Door zeep worden je buiskap, tent en huik minder waterdicht.
Een schone boot vaart fijner dan een vieze. Tenminste, dat vinden de meeste booteigenaren.
Maak voor jouw situatie een checklist en loop die elk jaar langs. Denk daarbij ook aan je navigatieapparatuur. Doet alles het nog en zijn je kaarten actueel? Schaf voor de zekerheid recente papieren kaarten aan van het gebied waar je wilt gaan varen.
We wensen je een behouden en veilige vaart toe. Geniet ervan!
De app van de KNRM is een hulpmiddel voor een goede voorbereiding van je vaartochten.