Hoe gaat het eigenlijk écht met je?
“Deze vraag zou regelmatig gesteld moeten worden, of je nu directeur bent, leidinggevende of collega, elke werknemer wil gezien en gehoord worden” aldus Anniek Bello, coach bij MentaVitalis. Het belang van oprechte aandacht is essentieel en een belangrijk aspect, het creëert vertrouwen. Vertrouwen vormt dé basis voor een gezond en veilig werkklimaat.
Om te weten hoe het echt met iemand gaat is het van belang dat je daar tijd voor maakt. Toon belangstelling en stel vragen, met name open vragen. Waar geniet je van in je werk, wat mis je, wat vind je belangrijk, heb je genoeg energie en wat heb je nodig?
Herken de signalen
Signalen zoals vaak te laat komen, snel geïrriteerd zijn, zaken uitstellen, en vaak ziek zijn, kunnen duiden op overbelasting. Wacht dan niet en ga in gesprek. Onderzoek ‘waar de pijn zit’. Vaak ligt het aan het feit dat er niet aan bepaalde behoeften of verwachtingen wordt voldaan. Dit kan zijn op verschillende terreinen, zoals bijvoorbeeld collegialiteit, waardering, invloed of het behalen van resultaten. ‘Waar de pijn zit’ is voor iedereen anders. Als er aan een bepaalde behoefte of verwachting niet wordt voldaan, dan is de kans groot dat iemand niet lekker in zijn vel zit.
Waar moet je op letten als werkgever?
- Zorg dat je betrokken bent en laat ook zelf een open houding zien, zodat het normaal is om te bespreken hoe het echt met je gaat.
- Neem signalen serieus en spreek regelmatig werknemers één op één, dan merk je het sneller als er iets verandert.
- Attendeer werknemers regelmatig en tijdig op ondersteuning. Bij klachten of juist om deze te voorkomen.
Elke werknemer is uniek en de ene werknemer laat eerder iets blijken dan de ander. Iedereen ervaart situaties op zijn (of haar) eigen manier. Neem daarom elk signaal of elke klacht serieus en wacht vooral niet tot het ‘jaarlijkse functioneringsgesprek’.
Drie dingen om te doen als het niet goed gaat met je werknemer
- Zorg voor een positieve houding. Zacht op de persoon, duidelijk op de inhoud. Bespreek de signalen, geef aan wat opvalt, vraag wat er aan de hand is.
- Neem de tijd, denk mee en denk in oplossingen. Waar heeft de werknemer behoefte aan, waar krijgt de werknemer energie van? En stel jezelf ook lerend en onderzoekend op.
- Wees je bewust van je eigen grenzen. Soms werkt het beter voor een werknemer om met een ander dan met de leidinggevende te spreken. En als een werknemer overbelast is, kan bemoeienis van de leidinggevende juist averechts werken. Dan is het vaak beter de werknemer even met rust te laten en elders professionele hulp te zoeken.
Als leidinggevende kun je altijd sparren met een interne (HR)professional over passende ondersteuning. En de werknemer kan zelf ook terecht bij de huisarts of (preventief) bij de bedrijfsarts.
Het kan zowel voor de leidinggevende als voor de werknemer behulpzaam zijn om regelmatig te sparren over je eigen ontwikkeling en vitaliteit, om juist te voorkomen dat het niet goed gaat.
Wat kun je als werkgever doen om de kans op uitval te verkleinen?
- Schenk oprechte aandacht, laat werknemers weten dat ze belangrijk voor je zijn.
- Geef af en toe een schouderklopje, dat is belangrijk, werknemers hebben allemaal behoefte aan waardering.
- Creëer een omgeving die gezond en fit blijven stimuleert. Stimuleer de werknemers om te bewegen. Dit komt inspiratie, creativiteit en focus ten goede.
- Investeer in kennis en persoonlijke ontwikkeling (bijvoorbeeld door een opleidingsbudget aan te bieden, interne – en externe trainingsdagen, workshops).
- Werk mee aan een gezonde werkplek zowel thuis als op het werk.
- Creëer gezamenlijkheid door bijvoorbeeld teamuitjes te organiseren, ook digitaal. Vraag aan de mensen wat ze leuk vinden.
- Geef af en toe een verrassing, stuur je werknemers onaangekondigd een pakketje toe.
- Geef werknemers ruimte om mee te denken en verantwoordelijkheid te nemen. Dit versterkt de effectiviteit en zelfredzaamheid.
- Geef werknemers vertrouwen, laat zien dat ze fouten mogen maken, dan durven ze initiatieven te nemen en ontstaan vaak mooie dingen.
- Verleen flexibiliteit in waar en wanneer werknemers werken, passend bij hun situatie.
- Investeer in professionele hulpverlening, mocht de werknemer hier behoefte aan hebben.
- En tot slot: “Practice what you preach”, geef zelf het goede voorbeeld.
Over MentaVitalis
MentaVitalis is een onafhankelijke coachings- en counselingsdienst met ruim 19 jaar ervaring in het bieden van mentale ondersteuning bij vraagstukken en problemen.
Wij spreken dagelijks werknemers, zorgprofessionals en ondernemers. Ze bellen ons met alles waar ze stress van hebben of wakker van liggen. Direct een professioneel luisterend oor helpt om stress te verminderen en weer perspectief te zien.
Met een netwerk van 140 vakkundige coaches en psychologen door heel Nederland, is er naast de telefonische coaching ook altijd passende begeleiding beschikbaar bij jou in de buurt.
Lees meer op www.mentavitalis.nl